egeszsegvonal logonnk logo szurkearnyalatos

1812 gomb

eeszt gomb

eeszt gomb

A cink (Zn) egy ásványi anyag, amely elengedhetetlen a szervezet számos funkciójának normál működéséhez, beleértve az immunrendszert, a sebgyógyulást, a véralvadást, a pajzsmirigyműködést, valamint az íz- és szagérzékelést.

 

A cink támogatja a növekedést, fejlődést gyermekkorban, serdülőkorban és terhesség alatt.

 

A cink feladata a szervezetben

A cink támogatja az immunrendszert, segíti a sejtek növekedését és osztódását, részt vesz az anyagcsere-folyamatokban, kedvezően befolyásolja az inzulinszintet, gyorsítja a sebgyógyulást, segíti a nemi mirigyek és a pajzsmirigy működését, és támogatja a szaglást, ízérzékelést.

 

A szervezet nem képes cinket előállítani, ezért táplálkozással kell bevinni. Elsősorban az izmokban és a csontban tárolódik. Az elegendő cinkmennyiség különösen fontos terhesség alatt, és a gyermekek, serdülők számára a megfelelő fejlődéshez.

 

Mennyi cinkre van szükségünk?

A megfelelő cinkmennyiség életkortól függ:

  

 Életkor

 Ajánlott napi bevitele (mg/nap)

 0–6 hónap

 2 mg/nap

 7–12 hónap

 3 mg/nap

 1–3 év

 3 mg/nap

 4–8 év

 4 mg/nap

 9–13 év

 6 mg/nap

 14–18 év

 13 mg/nap (fiúk) / 7 mg/nap (lányok) 

 Felnőtt férfiak

 14 mg/nap

 Felnőtt nők

 8 mg/nap

 Terhesség alatt

 10-11 mg/nap

 Szoptatás közben 

 11-12 mg/nap

 

A cinkhiány és a cinktúladagolás tünetei

A szükségesnél kevesebb mennyiségű cink bevitele esetén az alábbi tünetek jelentkezhetnek:

 

  • gyakori megfázás,
  • fertőzések,
  • szem- és bőrproblémák (pl. ekcéma, bőrfekély),
  • hajhullás,
  • étvágytalanság,
  • gyermekeknél növekedési zavar,
  • a nemi működés zavarai.

 

A cink túladagolásának tünetei (max. 40 mg/nap):

 

  • keserű, fémes szájíz,
  • hányinger, hányás,
  • gyomorfájdalom,
  • fejfájás,
  • a tartós túladagolás rézhiány kialakulásához vezet.

 

A cink természetes forrásai

A cink számos ételben megtalálható, például a húsban, halban, baromfiban, gabonafélékben és tejtermékekben. A borjúmáj, spenót, gomba, szarvashús, spárga, kagyló, marhahús, bárányhús, rák, borsó, zab, szezámmag, tökmag, tönköly is nagy mennyiségben tartalmaz cinket.

 

A szervezet által felszívódó cink mennyiségét befolyásolja, hogy mennyi fehérje van az étrendben, ezért a vegetáriánusok és vegánok nagyobb valószínűséggel tapasztalhatnak cinkhiányos tüneteket.

KULCSSZAVAK
cinkhiány  |   cinktúladagolás  |   Zn  |   immunrendszer  |   anyagcsere  |   sebgyógyulás  |   rézhiány
1812 nagy gomb

KOLLÉGÁINK SEGÍTENEK

Hívja az EGÉSZSÉGVONALAT!

EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNERÜNK

bm

 

sz2020 also infoblokk

Mentés
Sütik testreszabása
A többi weblaphoz hasonlóan mi is sütiket használunk a weblap teljesítményének fokozására, amennyiben ezeket visszautasítja az oldal működése bizonytalanná válhat!
Mindent elfogad
Mindent visszautasít
További információk
Analytics
Az adatok elemzésére használt eszközök egy webhely hatékonyságának mérésére és működésének megértésére.
Google Analytics
Elfogad
Visszautasít