egeszsegvonal logonnk logo szurkearnyalatos

1812 gomb

eeszt gomb

eeszt gomb

A D-vitamin (más néven kalciferol) szerepét a csontok egészségében már régóta ismerik, de az utóbbi időben az is egyértelművé vált, hogy ennél sokrétűbb a feladata a szervezetben. Az immunrendszer működése, az utódnemzés és a lelki egészség mellett más funkciókban is felismerték és kutatják a szerepét. Hazánkban kifejezetten gyakori a D-vitamin-hiányos állapot: a téli hónapokban a lakosság túlnyomó többségét érinti.

 

A D-vitamin egy zsírban oldódó vegyület. Egyrészt táplálékokkal vihető be a szervezetbe, másrészt maga a szervezet is előállítja, ha a szükséges anyagok rendelkezésre állnak. Ehhez az utóbbi folyamathoz napfényre van szükség: az abban található UV-B-sugárzás hatására a bőrben szintetizálódik az anyag.

 

A D-vitaminnak kétféle formáját is ismerjük: a D2, más néven ergokalciferol a vitamin előanyaga, a D3, vagyis a kolekalciferol pedig maga a vitamin. Mindkét forma megtalálható a természetben: az elsőt növények és gombák állítják elő UV-B-sugárzás hatására, a második az állatok és emberek szervezetében termelődik, szintén napfény hatására.

 

A D-vitamin szerepe

A D-vitamin legrégebben ismert szerepe a csontok egészsége miatt létfontosságú kalcium és foszfor felvételében, anyagcseréjében van. A vitamin hiányában a szervezet nem tud megfelelő mennyiségű kalciumot felvenni. A megfelelő mennyiségű D-vitamin és a kalcium bevitele a csontritkulás (osteoporosis) megelőzésének alapvető feltétele.

 

Lásd még: D-vitamin és a csontok egészsége

 

A D-vitamin ezenkívül számos más sejtfolyamatban is részt vesz. Gyulladásgátló, antioxidáns és idegeket védő tulajdonságai miatt az izmok funkcióját, az immunrendszer teljesítményét és az agysejtek aktivitását is támogatja, ezzel részben lassíthatja az időskori szellemi hanyatlás (demencia) folyamatát.

 

Lásd még: D-vitamin és az immunrendszer

 

Megfelelő szintjét összefüggésbe hozták egyes daganattípusok és szívbetegségek kisebb gyakoriságával, ahogy a szklerózis multiplex kialakulási esélyének csökkenésével is. A magas D-vitamin-kezelés terápiás hatásait jelenleg is kutatják. A pikkelysömör tünetei is javulást mutatnak a hatására. Megfelelő szintje csökkenti az inzulinrezisztencia és a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának esélyét.

 

Ezenkívül hatással van a termékenységre és a magzati fejlődésre is.

 

Lásd még: D-vitamin és a női egészség

 

Hiányának, túladagolásának tünetei

Magyarországon – különösen a téli hónapokban – kifejezetten gyakori a D-vitamin-hiányos állapot. Ennek oka, hogy a kevés, alacsony szögben beeső napfény és a kevés szabadban töltött idővel járó életmód miatt nem tud elegendő D-vitamin termelődni a bőrben.

 

D-vitamin-hiány gyakrabban alakulhat ki:

 

  • a sötétebb bőrtónusú embereknél;
  • fényvédő készítmények túlzott használata mellett;
  • elhízottak esetében (a zsírszövetben sok D-vitamin raktározódik, de nehezen elérhető formában).

 

A D-vitamin-hiány következményei lehetnek:

 

  • csontritkulás (osteoporosis);
  • gyermekeknél súlyos hiány esetén angolkór (a csontok puhák, deformálódnak);
  • felnőtteknél visszafordítható csontlágyulás (osteomalacia);
  • fertőzéseknek való nagyobb kitettség;
  • csont- és izomfájdalmak.

 

feltételezhetően egyes pszichiátriai betegségek (pl. depresszió, skizofrénia) kialakulásával is összefüggésbe hozható a D-vitamin alacsony szintje.

 

A D-vitamin túladagolása

A D-vitamin túladagolható, ennek tünetei akkor jelentkeznek, ha hosszabb ideig napi 4000 NE-nél nagyobb mennyiséget szed valaki. Túladagolás étellel bevitt D-vitaminból vagy túl sok napfény által nem fordul elő.

 

A túladagolás tünetei lehetnek:

 

 

A vérvizsgálat ilyenkor emelkedett kalciumszintet mutat, amely hosszú távon az erek meszesedéséhez, illetve vese- és szívproblémákhoz vezethet.

 

A D-vitamin napi ajánlott beviteli szintje

A jelenlegi ajánlások szerint felnőtteknek a D-vitamin napi ajánlott bevitele 2000 NE októbertől márciusig. Fertőző betegségek, menopauza és csontritkulás esetén ezt ajánlott megemelni 4000 NE-re.

 

A D-vitamin forrásai

A nap UV-B-sugárzása biztosítja a megfelelő mennyiségű D3-vitamin termelődését a bőrben. Élelmiszerekből csak kisebb mennyiségek vihetők be.

 

Legjobb forrásai:

 

  • tőkehalolaj,
  • lazac,
  • tonhal,
  • szardínia,
  • marhamáj,
  • tojássárgája.

 

Az ajánlások szerint Magyarországon októbertől márciusig naponta plusz 2000 NE szedése javasolt. (A D3 forma felszívódása hatékonyabb, mint a D2-é.)

 

Gyermekek, idősek, várandósok

A várandósság alatt különösen fontos a D-vitamin megfelelő szintje, mert a hiány magzati károsodást okozhat.

 

Gyermekeknél a csontfejlődés megfelelő menete miatt kell odafigyelni rá, de nekik kisebb mennyiség is elegendő. Konzultáljon a vitaminpótlás menetéről a gyermekorvossal, aki azt is figyelembe veszi, hogy az anyatej kevesebbet tartalmaz ebből az anyagból, mint a tápszerek.

 

Az idősek gyakran kevesebb időt töltenek a szabadban, náluk a napfény hiánya miatt jobban oda kell figyelni a vitaminok pótlására.

KULCSSZAVAK
vitamin  |   vitaminhiány  |   D-vitamin  |   D2-vitamin  |   D3-vitamin  |   D-vitamin-hiány  |   kalciferol  |   ergokalciferol  |   kolekalciferol  |   kalcium  |   foszfor  |   táplálékkiegészítő  |   véralvadás  |   csontok  |   oszteoporózis  |   napfény  |   UV-B-sugárzás  |   immunrendszer
1812 nagy gomb

KOLLÉGÁINK SEGÍTENEK

Hívja az EGÉSZSÉGVONALAT!

EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNERÜNK

bm

 

sz2020 also infoblokk

Mentés
Sütik testreszabása
A többi weblaphoz hasonlóan mi is sütiket használunk a weblap teljesítményének fokozására, amennyiben ezeket visszautasítja az oldal működése bizonytalanná válhat!
Mindent elfogad
Mindent visszautasít
További információk
Analytics
Az adatok elemzésére használt eszközök egy webhely hatékonyságának mérésére és működésének megértésére.
Google Analytics
Elfogad
Visszautasít