egeszsegvonal logonnk logo szurkearnyalatos

1812 gomb

eeszt gomb

eeszt gomb

Az esés, elesés a leggyakoribb hétköznapi baleset, amely az esetek többségében csak apró, felszínes sérüléssel, horzsolással jár. Az életkor előrehaladtával azonban változnak az egyensúly-érzékelő és önvédelmi képességek, a csontok rugalmassága, ennek megfelelően változik az elesés veszélye és az esetleges következmények is.

 

Egy 15-20 kilós, 70-80 centiméter magasságú kisgyermek sokkal kisebb mozgási energiával csapódik a talajnak eleséskor, mint egy 170 centi magas, 80 kilós felnőtt. Nem beszélve arról, hogy a csontok rugalmassága az ember élete során évről évre csökken. Gyermekkorban a csontok rugalmasak, míg a későbbi életszakaszokban fokozatosan veszítenek rugalmasságukból.

 

Gyakori esésekhez vezető okok időseknél:

 

  • a látás romlása;
  • izomgyengeség;
  • keringési betegségek;
  • vérnyomásproblémák (és az ezek következtében fellépő megszédülés);
  • az eséstől való fokozott félelem;
  • egyensúlyproblémák;
  • inkontinencia (hirtelen fellépő vizelési, székelési inger);
  • cukorbetegség (hirtelen megváltozó vércukorszint);
  • egyéb időskori betegségek (Parkinson-kór, Alzheimer-kór, demencia);
  • gyógyszermellékhatások.

 

A legnagyobb veszélynek az idős korú nők vannak kitéve, akiknél mindezeken túl nemcsak a csontritkulás gyakori, de a menopauzát követő hormonális ingadozás, illetve az ennek következtében fellépő esetleges pillanatnyi egyensúlyzavarok is növelik az elesés kockázatát. A kor előrehaladtával egyre csökken a csontok ásványianyag-tartalma, gyakran előfordul körükben csontritkulás, így a csontok törékenyebbé válnak. Ez a tényező hozzájárul az időskorban nagyobb számban előforduló – akár már kisebb esés vagy trauma miatt is kialakuló – csonttörésekhez.

 

Teendők az esést követően

Mindenekelőtt kerülendő a hirtelen „felpattanás”. Az első pillanatokban még nehéz felmérni az esés következményeit, így néhány másodperc nyugalom jól jön annak megállapításához, hogy az esés okozott-e sérülést. Természetesen ha veszélyes helyen (úttesten, síneken stb.) esett el valaki, akkor a „közlekedési életveszély” felülírja ezt. Feltápászkodáskor célszerű valamilyen kapaszkodót igénybe venni, majd egy-két percre leülni, „kipihenni” a történteket.

 

Ha az esés, illetve az esés általi sérülés következtében a talpra állás nem lehetséges (fájdalom, törésgyanú, mozgási nehezítettség miatt), bármilyen figyelemfelkeltő módon segítséget kell hívni (akár kiabálással is). A segítség megérkezéséig célszerű az elérhető legkényelmesebb testhelyzetben, nyugalomban maradni.

 

Mikor forduljon orvoshoz?

Ha az elesés következtében jelentkező sérülés az otthoni sebellátással nem kezelhető, vagy a valamelyik végtagot ért sérülés fájdalma, duzzanata nem csillapodik, törés vagy ficam gyanúja merül fel, hívja a 112-t és kérjen mentőt, vagy ha állapota engedi, keresse fel a területileg illetékes baleseti sebészetet vagy traumatológiát!

 

Ha az elesés a fej beütésével – esetleg hirtelen, ostorszerű csapódásával –, majd ezt követően pillanatnyi eszméletvesztéssel, a látás rövid idejű „elsötétülésével” járt, illetve ha az esést követően csak lassan vagy nem múló szédülés, látászavar, hányinger, hányás jelentkezik, mindenképpen hívja a 112-t és kérjen mentőt! Ugyancsak mentőre van szükség, ha a végtag(ok) nem mozgatható(k), vagy nem múló zsibbadás, furcsa zsibogás érezhető, annak ellenére, hogy az eleséskor az ütés a test más területét érte.

 

Esések megelőzése

Az esések leggyakrabban otthon történnek. Ezek okai lehetnek:

 

  • rossz minőségű, gyenge világítás;
  • csúszós járófelületek (pl. nedves vagy polírozott felületek, parketták, járólapok);
  • nem megfelelő lábbeli (csúszós talpú, laza papucs, nem megfelelő cipősarokméret);
  • rossz helyen lévő bútorok, elektromos vezetékek, szőnyegek;
  • lépcsők, küszöbök.

 

Pusztán a környezetre, lakásra, udvarra való „odafigyeléssel” nagyban csökkenthető az elesés veszélye. A padlóból, talajból kiálló, botlást előidéző elemek eltávolítása, a csúszós padlók különféle technikákkal tapadóssá tétele, a talp alól könnyen kicsusszanó vagy felgyűrődő szőnyegek, labirintusszerű lakberendezés mellőzése mind-mind csökkenti egy akár súlyos következményekkel, töréssel járó elesés valószínűségét. Emellett az elesések megelőzésében fontos szerepe van a látás rendszeres ellenőrzésének és a megfelelő szemüveg viselésének.

 

A csontok erősítése

A csontok erősítését szolgálja a rendszeres fizikai mozgás is: a mozgáshiány nemcsak a csontok további gyengüléséhez vezet, de rontja a keringési rendszer működését és az egyensúlyérzést is.

 

A törések kiküszöbölése céljából elengedhetetlen a csontok megfelelő ásványianyag-tartalmának biztosítása, a normál kalcium- és D-vitamin-szint fenntartása, ami egyben a csontritkulás megelőzésének is az alapja. Javasolt D-vitamin és kalcium rendszeres szedése. A szükséges dózisról egyeztessen háziorvosával vagy gyógyszerésszel.

KULCSSZAVAK
esés  |   csontok  |   törés  |   baleset  |   horzsolás  |   csontok erősítése  |   sérülés  |   csontok rugalmassága  |   csontritkulás
1812 nagy gomb

KOLLÉGÁINK SEGÍTENEK

Hívja az EGÉSZSÉGVONALAT!

EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNERÜNK

bm

 

sz2020 also infoblokk

Mentés
Sütik testreszabása
A többi weblaphoz hasonlóan mi is sütiket használunk a weblap teljesítményének fokozására, amennyiben ezeket visszautasítja az oldal működése bizonytalanná válhat!
Mindent elfogad
Mindent visszautasít
További információk
Analytics
Az adatok elemzésére használt eszközök egy webhely hatékonyságának mérésére és működésének megértésére.
Google Analytics
Elfogad
Visszautasít