ADHD (Figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar)

Az ADHD vagy figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (hiperkinetikus zavar) az egyik leggyakoribb gyermek- és serdülőkori viselkedési zavar, ami jellemzően koncentrációs nehézségekből, a figyelem hiányából és/vagy a folytonos mozgolódásból (hiperkinézis), illetve impulzív tünetek megjelenéséből állhat. 

Erre a betegségre gyakran hivatkoznak az angol nevének rövidítésével: ADHD (attention-deficit hyperactivity disorder).

Az ADHD főbb tünetei

A betegség jellemző tünetei két csoportra oszthatók: az egyik csoportba a figyelemzavarral kapcsolatos figyelmetlenség jelei tartoznak, a másik csoportba a túlmozgékonysággal (hiperaktivitással) és impulzivitással (hirtelen, meggondolás nélküli cselekvéssel) kapcsolatos tünetek.

A figyelemzavar vezető tünetei:

  • a gyermek gyakran nem figyel a részletekre, vagy gondatlanságból hibákat vét az iskolai és egyéb tevékenységben;
  • a külső ingerek könnyen elvonják a figyelmét;
  • nehézséget jelent számára az odafigyelés a feladat- vagy játéktevékenységen belül;
  • gyakran úgy tűnik, hogy nem figyel, amikor beszélnek hozzá;
  • gyakran nem követi az utasításokat, vagy elmarad az iskolai és egyéb feladatok, kötelességek befejezésében;
  • nehézségei vannak a feladatok és a tevékenységek megszervezésével;
  • elkerüli, nem szereti vagy ellenáll annak, hogy olyan feladatokban vegyen részt, amelyek tartós erőfeszítést igényelnek (iskolában vagy otthon);
  • gyakran elveszít dolgokat (játékokat, iskolai felszerelést);
  • a napi tevékenységek végzésében gyakran feledékeny.

A túlmozgékonyság és az impulzivitás vezető tünetei: 

  • a gyermek gyakran babrál, izeg-mozog, fészkelődik ülés közben;
  • nehézséget okoz számára az egy helyben maradás – pl. gyakran elhagyja a helyét az osztályban vagy olyan helyzetekben, amikor elvárt az ülve maradás;
  • gyakran rohangál, ugrál vagy mászik olyan helyzetekben, amikor az nem helyénvaló;
  • nehézséget jelent számára a csendes, nyugodt játéktevékenység vagy az abban való részvétel;
  • gyakran túl sokat beszél;
  • gyakran kimondja a választ, mielőtt a kérdés befejeződött volna;
  • gyakran nehézséget okoz számára a várakozás;
  • gyakran félbeszakít másokat, például beszélgetéseket vagy játékokat.

Mikor forduljon orvoshoz?

A gyermekek esetében sokszor előfordulnak a fenti tünetek, melyek hátterében az ADHD mellett számos egyéb ok is állhat. Ha a figyelemzavarra vagy túlmozgásra utaló tünetek olyan súlyosak, amelyek hátráltatják vagy zavarják a gyermek tanulását, szociális kapcsolatait, akkor mindenképpen szakember segítségét kell kérni.

Ha a gyermeket a fenti problémák zavarják a mindennapi életben és tevékenységekben, gyermekorvos segítségét kell kérni, aki gondoskodik a megfelelő szakemberhez vagy intézethez történő beutalásról.

Az ADHD lehetséges okai

Az ADHD-t kiváltó okokat az orvostudomány jelenleg nem ismeri. A megfigyelhető családi halmozódás miatt feltételezhetően genetikai hajlam és környezeti hatások együttesen vezethetnek a kialakulásához. Fiúk esetében az előfordulás sokkal gyakoribb.

A környezeti tényezők esetében az alábbiak jelenthetnek fokozott kockázatot:

  • környezeti ólomterhelés;
  • anyai alkoholfogyasztás terhesség alatt;
  • anyai dohányzás terhesség alatt;
  • terhességi és szülés alatti szövődmények (pl. koraszülöttség, alacsony születési súly);
  • pszichoszociális tényezők (pl. hátrányos társadalmi helyzet). 

Az ADHD diagnosztizálása

Az ADHD diagnózisa elsősorban a tünetek és panaszok alapos felmérésével, értékelésével és a gyermek megfigyelésével történik. Emellett figyelembe kell venni a szülőktől és a pedagógusoktól kapott információkat, visszajelzéseket is. A gyermek kivizsgálását és későbbi kezelését egészségügyi szakemberekből álló csapat végzi, amelyben megtalálható:

A kivizsgálás és a diagnózis felállítása szigorú követelményrendszer alapján történik. A diagnózis felállításának feltétele, hogy az első tünetek már 7 éves kor előtt megjelenjenek. A legtöbb esetben ezek már 5 éves kor előtt, sőt gyakran már 2 éves kor előtt jelentős problémát okoznak a gyermeknek és a szülőknek egyaránt.

Az ADHD diagnózisára felnőttkorban is van lehetőség, ha a kivizsgálás gyermekkorban elmaradt. Ilyen esetekben is feltétel, hogy a panaszok és a tünetek gyerekkorban kezdődjenek.

Az ADHD kezelése

Sokféle kezelés segíthet a betegséggel küzdők tüneteinek enyhítésében. Vannak gyógyszeres és nem-gyógyszeres terápiás lehetőségek, illetve kombinációjukkal sokszor nagyobb sikereket érnek el, mint külön-külön.

Fontos hangsúlyozni, hogy nincsen egységes, mindenkire alkalmazható kezelési stratégia, azt mindig a gyermek igényeire kell szabni, a szülők és a tágabb társas környezet bevonásával. Mindegyik kezelési stratégia esetében szükséges a szülők beleegyezése az előzetes, mindenre kiterjedő tájékoztatás mellett. 

Gyógyszeres terápia esetében bizonyos serkentő hatású szereket (stimulánsokat) adnak, hogy fokozzák az olyan agyi területek aktivitását, amelyek az ADHD-ban gátoltak vagy alulműködést mutatnak. Emellett lehetőség van a kezelés kiegészítésére szorongásoldó és hangulatzavarokat ellensúlyozó szerekkel, ha az ADHD mellé hangulatzavar is társul.

A nem-gyógyszeres terápia igen sokrétű lehet:

 

Ajánlott tartalmak:

Tanulási nehézségek

Autizmus spektrumzavar

 

egeszsegvonal logonngyk logo

Készült az EFOP-1.8.0-VEKOP-17-2017-00001 „Egészségügyi ellátórendszer szakmai módszertani fejlesztése” kiemelt projekt keretében.
A projekt a Széchenyi 2020 program keretében valósul meg.
Az oldalt működteti: Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ
Együttműködő partner: Belügyminisztérium

Minden jog fenntartva © 2025

SSL ClassC

sz2020 also infoblokk