Diszlexia

A diszlexia gyakori olvasási nehézség, amelynek eredményeként a helyesírás elsajátítása is nehézségbe ütközik – tehát az írás és olvasás zavaráról beszélünk.

 

Az érintett gyermekek számára kihívást jelent a betűk és a szavak felismerése. Kifejezett nehézséget jelent számukra az írás, olvasás és a szóbetűzés, ezáltal az írott-olvasott anyag megértése. A diszlexia egy életen át tartó állapot, azonban mára számos segítő, fejlesztő program elérhető az érintettek számára képességeik fejlesztésére.

  

A diszlexia főbb tünetei

  diszlexia tünettana az alig felismerhetőtől a súlyos fokozatig terjedhet. A gyermekek fejlődése során minden életkornak megvannak a jellegzetes, diszlexiára utaló tünetei.

 

Óvodáskorban:

 

  • megkésett beszédfejlődés az azonos életkorú társakhoz képest,
  • beszédhibák, különösen a hosszú szavak esetén,
  • beszédértési nehézségek, különösen a rímelő szavak esetében,
  • a színekre, rímekre, betűkre való emlékezés nehézsége.

 

Iskoláskorban (a tünetek ekkor lesznek kifejezettek és jól felismerhetők):

 

  • probléma a betűk nevének és hangalakjának megtanulásával,
  • a szóbetűzés nehézsége,
  • problémák a betűk sorrendjével a szavakon belül,
  • problémák a betűk és alakzatok irányával kapcsolatban (pl. b és d vagy 6 és 9),
  • lassú és számos hibát ejtő olvasás (olvasás közben a betűk összefolyhatnak számukra),
  • nyelvtani problémák,
  • lassú kézírás,
  • problémák az írott szöveg másolásánál.

 

Tinédzser- és felnőttkorban az alábbi tünetek is megjelenhetnek:

 

  • szegényes kifejezőképesség, annak ellenére, hogy a tudás birtokában vannak,
  • nehézségek írás (esszéírás, levélírás) közben,
  • megpróbálja kivonni magát az írás és olvasás alól,
  • szövegmásolási nehézségek,
  • nehézségek a telefonszámok, kódok megjegyzésekor.

  

Mikor forduljon orvoshoz?

Amennyiben a gyermek 1 év időtartam alatt nem képes elsajátítani az olvasás és az írás alapjait, haladéktalanul beszéljen a gyermek tanítójával, és keresse fel a területileg illetékes pedagógiai szakszolgálatot.

  

A diszlexia kialakulásának okai

A diszlexia keletkezésének pontos oka nem ismert. Előfordulási gyakorisága növekszik azokban a családokban, ahol már előzetesen is előfordultak tanulással kapcsolatos nehézségek. Világszerte átlagosan 10 emberből 1 érintett a diszlexia valamilyen fokával. A diszlexiások intelligenciaszintje átlagosnak mondható, ezért a beszéddel, a beszédértéssel és a gondolkodással általában nincs problémájuk.

  

A diszlexia diagnosztizálása

Ha felmerül az írás és olvasás nehézsége, fontos először az egyéb elváltozások – például látás- és hallásproblémák – kizárása. Kizárólag szakpszichológus állapíthatja meg a diszlexiát. A pontos diagnózis érdekében a szakember megvizsgálja a gyermek írási, olvasási képességeit, memóriáját, logikus gondolkodását, látási (vizuális) és hallási (auditoros) információfeldolgozásának képességét és sebességét.

 

A diszlexia kezelése

A diszlexia élethosszan tartó állapot, nem betegség. Számos elérhető módszer van a diszlexia javítására, így az érintettek teljes életet élhetnek.

 

Több iskola is tart fejlesztő foglalkozásokat diszlexiás diákjai számára. A legjobb, ha a gyermekkel egy csoport – tanító, szülők, beszédtanácsadó, egészségügyi szakemberek, szakpszichológus – foglalkozik. A csapatmunka előnye, hogy könnyebben derítik fel, hogy a gyermeknek milyen segítségre van szüksége, így gyorsabban és hatékonyabban fejleszthető a gyermek írása, olvasása.

 

A kezelés során kiemelkedő figyelmet fordítanak arra, hogy a gyermek:

 

  • megtanulja felismerni a hangokat, amikből a beszéd felépül,
  • megértse, hogy egyes betűk milyen hangokat jelölnek,
  • megértse az olvasott szöveg tartalmát.

 

Diszlexiás gyermek esetében a szülő az alábbiakra fordítson figyelmet:

 

  • ha beszéd-, írás-, esetleg tanulási nehézséget észlel, forduljon minél hamarabb szakemberhez,
  • olvasson hangosan gyermekének,
  • érdeklődjön rendszeresen gyermeke iskolai teljesítményéről tanítójánál.

 

A diszlexiások számára az írás és az olvasás sohasem lesz egyszerű rutinfolyamat, azonban a fejlesztések hatására képesek lesznek kezelni nehézségeiket.

egeszsegvonal logonngyk logo

Készült az EFOP-1.8.0-VEKOP-17-2017-00001 „Egészségügyi ellátórendszer szakmai módszertani fejlesztése” kiemelt projekt keretében.
A projekt a Széchenyi 2020 program keretében valósul meg.
Az oldalt működteti: Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ
Együttműködő partner: Belügyminisztérium

Minden jog fenntartva © 2025

SSL ClassC

sz2020 also infoblokk