A Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő – közismertebb nevén a NEAK – az egészségügyi ellátórendszer finanszírozási mechanizmusának legfontosabb szereplője. Főbb feladatai közé tartozik minden, ami az egészségügyi ellátások, gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök finanszírozásával kapcsolatos.
Fontos tudni, hogy a NEAK kizárólag a vele szerződésben álló egészségügyi intézetek, intézmények szolgáltatásait finanszírozza. (Ezen szolgáltatók skálája igen széles – felőlük részletesen itt tájékozódhat.) Az Alapkezelő nemcsak a finanszírozást végzi és koordinálja, de részt vesz az egészségügyi ellátási és működési költségvetés tervezésében, illetve az éves zárszámadás elkészítésében is. Véleményezi és értékeli az egészségbiztosítással kapcsolatos, tervezett koncepciókat, és közreműködik azok kidolgozásában.
A NEAK működése
A NEAK irányító szerve az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI), vezetője a főigazgató.
Miben segít Önnek a NEAK?
A NEAK egyfelől az egészségbiztosítással kapcsolatos alapvető információkat szolgáltat igény esetén a biztosítási jogviszonnyal, várólistákkal kapcsolatban, továbbá eligazítást nyújt a külföldi egészségügyi ellátásról is. A NEAK-hoz kell fordulni a tervezett külföldi gyógykezelésekkel kapcsolatban. Az Alapkezelő koordinációs főosztályát kell keresni továbbá a vényigénylésekkel és adatkezeléssel összefüggésben is.
Figyelem! Nem a NEAK, hanem a kormányhivatalok hatáskörébe tartoznak az alábbiakkal kapcsolatos ügyintézések:
- TAJ kártya vagy Európai Egészségbiztosítási Kártya igénylése, kiadása;
- egészségbiztosítási jogviszony rendezése;
- közgyógyellátási igazolvány igénylése;
- regisztráció az elektronikus ügyintézéshez.
A Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő elérhetőségei:
Székhely: 1139 Budapest, Váci út 73/A
Központi telefonszám: (+36 1) 350-2001
Központi telefaxszám: (+36 1) 298-2403
E-mail-cím: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Weboldal: www.neak.gov.hu