Sürgősségi ellátás

Az egészségügyi törvény alapján hazánkban – állampolgárságtól és biztosítási jogviszonytól függetlenül – mindenkinek joga van sürgős szükség esetén az életmentő, illetve a súlyos vagy maradandó egészségkárosodás megelőzését biztosító ellátáshoz, fájdalmának csillapításához és szenvedéseinek csökkentéséhez.

 

Sürgős szükség esetén – amelynek fogalmát az 52/2006. (XII. 28.) EÜM-rendelet határozza meg – nincs szükség beutalóra. Azonnal és közvetlenül lehet orvoshoz fordulni.

 

A sürgősségi ellátást igénylő állapotok tüneteire az alábbiak jellemzők:

 

  • hirtelen kezdet
    • trauma,
    • mérgezés,
    • szívritmuszavar, szív- és érrendszeri zavar,
    • agyi keringési zavar,
    • hőártalom,
    • áramütés,
    • vízi baleset,
    • akut hasi katasztrófa stb.;
  • gyors lefolyású (percek, órák);
  • az állapot rosszabbodása látványosan gyors.

 

Sürgősségi kórképek tünetei lehetnek – többek között – az alábbiak:

 

  • nagy fájdalom;
  • bő vérzés;
  • nehézlégzés, légszomj;
  • nagyon gyenge vagy nagyon szapora, illetve szabálytalan pulzus;
  • csillapíthatatlan magas láz;
  • nagyfokú sápadtság vagy szederjesség;
  • eszmélet- és/vagy tudatzavar;
  • makacs hányás;
  • görcsroham;
  • terjedő bénulás.

 

 

A sürgősségi ellátás feladata

 

A sürgősségi betegellátás egy összefogó, integráló, egységes szemléletű ellátási forma. Az egészségügyi ellátórendszer azon szervezeti egységeiből áll össze, amelyeket a beteg hirtelen fellépő tünete, fájdalma miatt személyesen vagy telefonon felkereshet, és ott elsődleges ellátásban részesül.

 

 

A sürgősségi betegellátó rendszer szintjei

 

A magyarországi sürgősségi betegellátó rendszer szintjei az alábbiak:

 

  • helyszíni ellátás
    • elsősegélynyújtás,
    • akut életveszély elhárítása,
    • újraélesztés megkezdése,
    • mentőellátás;
  • mentőszolgálat által történő ellátás
    • állapotstabilizálás,
    • továbbszállítás;

 

 

A sürgősségi ellátás célja

 

A sürgősségi ellátás célja, hogy a betegek az ország bármely területén azonos eséllyel, azonos időn belül jussanak azonos minőségű egészségügyi ellátáshoz.

 

A sürgősségi ellátás nem érkezési sorrendben, hanem a világszerte alkalmazott ún. sürgősségi osztályozási rendszer (triage, ejtsd: triázs) alapján történik. Hazánkban a Magyar Triage Rendszer határozza meg az ellátás megkezdéséig a várakozás időtartamát, ami a betegségtől, állapottól függően az 5 perctől akár 2 óráig is eltarthat.

 

Az osztályozási rendszer alapján az ellátás

 

  • kritikus helyzetben lévő betegnél: azonnal,
  • életveszélyes állapotú betegnél: 15 percen belül,
  • sürgős esetben: 30 percen belül,
  • sürgető esetben: 60 percen belül,
  • halasztható esetben: 120 percen belül megkezdődik.

 

Az ellátás a kezdeti állapotstabilizálástól az elsődleges ellátásig tart.

 

A betegeket a sürgősségi osztályokról állapotuktól függően elbocsátják, vagy a végleges ellátást biztosító kórházi osztályra és/vagy szakrendelésre irányítják át. A kezelőorvosnak nagy segítséget jelenthet, ha mielőbbi tájékoztatást kap a sürgősségi ellátásra szoruló beteg rendszeresen szedett gyógyszereiről, korábbi betegségeiről, esetleges allergiájáról.

 

 

Mikor vegye igénybe a sürgősségi ellátást?

 

Sürgős szükség vagy életveszély esetén időponttól és helytől függetlenül mindenkinek állampolgári kötelessége a szükséges intézkedés haladéktalan megtétele!

 

Az egységes sürgősségi hívószám a 112, amelyen sürgős szükség esetén mentőt hívhat.

 

Az elsősegélyt és sürgős ellátást igénylő személy környezetében lévő minden személynek törvény szerinti kötelessége mentőt hívni és elsősegélyt nyújtani az adott körülmények között, a tőle elvárható módon és a rendelkezésére álló eszközöktől függően.

 

A felismerés, a gyors cselekvés életeket ment.

 

 

Mikor ne vegye igénybe a sürgősségi ellátást?

 

A nem hirtelen fellépő panaszokkal, amelyek például már több napja tartanak hirtelen állapotromlás nélkül, ne a sürgősségi ellátást vegye igénybe, hanem a háziorvosi rendelést vagy a szakrendeléseket.

 

A sürgősségi ellátásban – beleértve a mentőszolgálatot, az orvosi ügyeleteket és a sürgősségi osztályokat is – történő várakozást jelentősen növelheti a nem sürgősségi kórképekkel történő igénybevétel. Ezért fordulhat elő, hogy esetleg több időt kell várni egy sürgősségi osztályon, mint a háziorvosnál vagy a szakrendelőben.

 

 Lásd még: Mikor keressük fel a sürgősségi osztályt?

 

 

A sürgősségi ellátás jogszabályi háttere

 

  • Az egészségügyi szolgáltatások nyújtásához szükséges szakmai minimumfeltételekről szóló 60/2003. (X. 20.) ESZCSM-rendelet
  • 47/2007. (V. 11.) ESZCSM-rendelet az egészségügyi ellátás folyamatos működtetésének egyes szervezési kérdéseiről
  • 52/2006. (XII. 28.) EÜM-rendelet a sürgős szükség körébe tartozó egyes egészségügyi szolgáltatásokról

Előjegyzés és várólista

  • Beutalási rend

    Magyarországon az egészségügyi ellátás különböző szintekre tagolódik, melynek első állomása általában az egészségügyi alapellátás. Az alapellátás a betegségek megelőzését és korai felismerését szolgálja, célja az egészségfejlesztés, szükség esetén...

    Olvass tovább

  • Előjegyzés és várólista

    Minden egészségügyi ellátórendszer alapfeladata az ellátási igények és a rendelkezésre álló kapacitások térben és időben történő összehangolása, a sorrendiség elvének biztosítása. Hazánkban a várólisták vezetését az egészségügyi szolgáltatók végzik, a ...

    Olvass tovább

egeszsegvonal logonngyk logo

Készült az EFOP-1.8.0-VEKOP-17-2017-00001 „Egészségügyi ellátórendszer szakmai módszertani fejlesztése” kiemelt projekt keretében.
A projekt a Széchenyi 2020 program keretében valósul meg.
Az oldalt működteti: Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ
Együttműködő partner: Belügyminisztérium

Minden jog fenntartva © 2025

SSL ClassC

sz2020 also infoblokk