egeszsegvonal logonnk logo szurkearnyalatos

1812 gomb

eeszt gomb

eeszt gomb

A termékenységet számos tényező befolyásolhatja, pozitív és negatív irányba egyaránt, ezért a családtervezés első lépéseként érdemes a várandósságot előre megtervezni.

 

A várandósságra való felkészülés során fontos, hogy mind egyéni (mentális és fizikális állapot), mind párkapcsolati szempontból a pár mindkét tagja készen álljon a gyermekvállalásra.

 

Fogamzásgátlás felfüggesztése

Ha a pár a családalapítás mellett dönt, vagy újabb gyermeket szeretne, természetesen a fogamzásgátlást fel kell függeszteni. A fogamzásgátló tabletta, a hüvelygyűrű, illetve a transzdermális tapasz használatát követően 2 menstruációs ciklusnyi időt szükséges várni a várandóssággal. A méhen belüli fogamzásgátló eszközök használata esetén 1 hónapot, a fogamzásgátló injekció felfüggesztését követően 3 hónapot szükséges várni a fogantatással.

 

Ez az idő a hormonszintek normalizálódása miatt szükséges, valamint alkalmat ad arra, hogy a nő kiismerje ciklusát, és így az ovuláció időpontját (a ciklus legtermékenyebb ideje) is tudni fogja (lásd még: Cikluskövetés). Rendkívül nagy előnnyel járhat, ha a nő tisztában van ciklusával, így az ovuláció időpontjával is, hiszen ekkor a legtermékenyebb. A menstruációs ciklus követését segíti, ha tudjuk a ciklus időtartamát, rendszeresen mérjük a testhőmérsékletet, valamint figyelemmel kísérjük a méhnyaknyák állagában és színében bekövetkező változásokat és a méhnyak állapotát.

 

Egészséges táplálkozás

A kiegyensúlyozott táplálkozás során ügyelni kell a változatosságra: mindennap fogyasszon zöldséget, gyümölcsöt, gabonát, fehérjét (pl. csirkehús, tojás, bab) és tejterméket is. Az egészséges táplálkozás elengedhetetlen része a megfelelő rostbevitel, mely kiegyensúlyozott vércukorszintet eredményez. Kerülje a transzzsírsavakban gazdag, finomított szénhidrátot tartalmazó és magas glikémiás indexű ételek fogyasztását. Figyeljen a folyadékbevitelre.

 

Részletes ajánlások:

 

 

Rendszeres testmozgás

A rendszeres testmozgás kiemelt jelentőséggel bír az egészség fenntartása érdekében, éppen ezért hangsúlyos a gyermekvállalás előtti időszakban is a rendszeres testmozgás beépítése a mindennapokba. Ha ez a gyakorlat már jelen van, akkor mindössze a megszokott aktivitás fenntartása a feladat. Azonban nem szabad túlzásokba esni, ugyanis nagyobb fizikai megterheléssel járó aktivitás (maratonfutás, erőemelés) nehezítheti a teherbeesést.

 

Lásd még:

 

 

Megfelelő testsúly

Fontos tudni, hogy az alacsony és a magas testsúly sem kedvez a termékenységnek. Érdemes akár orvos segítségével, személyre szabottan meghatározni a megfelelő testsúlyértékét, valamint az annak eléréséhez szükséges étkezési és sportolási lehetőségeket átbeszélni. Enyhe túlsúly esetén pár kg fogyás már önmagában rendezheti a menstruációs ciklust és az ovuláció bekövetkeztét.

 

Lásd még:

 

 

Napi koffeinbevitel

A koffein termékenységre való befolyásoló hatásáról megoszlanak a vélemények. Összességében érdemes a napi koffeinbevitelt 200 mg alatt tartani (ez nagyjából 2 adag 2 dl-es kávénak felel meg, de természetesen a kávé koffeintartalmától is függ). A koffein a teán és kávén kívül megtalálható még a csokoládéban, energiaitalokban, illetve egyes láz- és fájdalomcsillapító készítményekben is.

 

Stresszcsökkentés

A stressz hatással lehet a termékenységre, a várandósságra, a várandósra és a magzat egészségére egyaránt. A stressz csökkentése érdekében érdemes kialakítani egy napi rutint, megtervezni a szabadidőt, relaxáló gyakorlatokat (pl. meditáció) végezni, minőségi időt tölteni egymással, kommunikálni, odafigyelni a megfelelő alvási szokások kialakítására, illetve, ha ennek ellenére sem sikerül megküzdeni a stresszel, ajánlott szakember segítségét kérni.

 

Lásd még:

 

 

Folsav, vitaminok, antioxidánsok

A folsav rendkívül fontos a fejlődő magzat számára, különösen a központi idegrendszer fejlődésében. Ezért érdemes már gyermektervezéskor elkezdeni a folsavpótlást (napi 400 mg-ot), hogy mire megfogan a gyermek, a várandós nő szervezete már rendelkezzen megfelelő mennyiségű folsavval. A legtöbb magzatvédő vitamin ezt a folsavszükségletet fedezi, ugyanakkor az étkezését kiegészítheti magas folsavtartalmú ételekkel, például zöldlevelű saláták, hüvelyesek, citrusfélék és teljes kiőrlésű gabonák fogyasztásával.

 

A folsavon kívül érdemes figyelni a B6-vitamin, B12-vitamin, omega-3 zsírsav, illetve az antioxidánsok (pl. C-vitamin, D-vitamin) bevitelére is, ugyanis ezek növelik a termékenységet.

 

Dohányzás abbahagyása

A dohányzásról való leszokás, a dohányzás abbahagyása kiemelkedően fontos a várandósság tervezésekor és a várandósság alatt. Azoknál a nőknél, akik a családtervezés ideje alatt dohányoznak, a fogantatás kétszer gyakrabban húzódik el, és további 30 százalékuk terméketlen azokhoz a nőkhöz képest, akik nem dohányoznak. A várandósság ideje alatti dohányzás nemcsak a nő szervezetére, de a magzatra is káros, ezáltal gyakoribb születéskor az alacsony testsúly, a koraszülés és hirtelen csecsemőhalál.

 

Amennyiben dohányzik, 1-3 hónappal a tervezett terhesség előtt erősen ajánlott a dohányzás abbahagyása!

 

Leszokás támogatása: www.leszokastamogatas.hu
ZÖLD SZÁM: 06-80-44-20-44

 

Alkoholfogyasztás

Az alkoholfogyasztás tekintetében is eltérő vélemények vannak. Összességében elmondható, hogy a gyermekvállalás előtt a mértékletes alkoholfogyasztás vagy az alkoholfogyasztástól való tartózkodás (absztinencia) a követendő.

 

A terhesség ideje alatt pedig teljes mértékben kerülendő az alkoholos italok fogyasztása. A várandósság ideje alatti alkoholfogyasztás hatására az ún. magzati alkoholszindróma különböző súlyosságú formái alakulhatnak ki.

 

Az alkoholtól való tartózkodás a férfi oldalán is ajánlott, mivel az alkohol csökkenti a libidót, impotenciát okozhat, valamint csökkentheti a spermiumok mennyiségét és mozgékonyságát, ami szintén befolyásolhatja a családtervezés sikerét.

 

Általános orvosi vizsgálat

A várandósság előtt érdemes elmenni egy általános kivizsgálásra, mely során számos betegség kizárásra kerülhet, például nemi betegségek, asztma, cukorbetegség, pajzsmirigybetegség.

 

A vizsgálat során érdemes a kezelőorvossal átbeszélni, hogy szükség van-e valamely védőoltásra. A védőoltással megelőzhetőek olyan betegségek, melyek a terhesség alatt magzati károsodást okozhatnak, vagy a várandósság állapota miatt az édesanyára is veszélyesebbek.

 

Fogorvosi vizsgálat

Fontos a megelőző fogorvosi vizsgálat, hiszen azoknál a nőknél, akik fogínyproblémával (pl. fogágybetegség) küszködnek, 4-7-szer nagyobb kockázata van gyermeküknek az alacsony születési súlyra, illetve a koraszülésre.

 

Gyakori együttlét nem segít

A gyakori együttlétek, ejakulációk alkalmával a spermiumok száma csökken, így kisebb esély van a megtermékenyülésre. Ennek elkerülésére érdekében elegendő kétnaponta próbálkozni, hiszen a spermiumok 72 óráig életképesek.

 

Lásd még: Szexuális egészség

 

Genetikai tanácsadás

Amennyiben a szülők érintettsége vagy családi halmozódás miatt felmerül a születendő gyermek genetikai betegséggel való érintettsége, érdemes a fogamzás előtt genetikai tanácsadáson részt venni, és ezt követően felelős döntést hozni.

 

Kapcsolódó tartalmak

A szülők szexuális egészségével kapcsolatban lásd még:

 

 

Ha a megtermékenyülést segítő életmóddal kapcsolatban további kérdése merül fel, keresse fel védőnőjét, vagy ha még nincs védőnője, tanácsadásért vegye fel a kapcsolatot a területileg illetékes Védőnői Szolgálattal.

 

KULCSSZAVAK
folsav  |   relaxáció  |   menstruáció  |   ciklus  |   ovuláció  |   táplálkozás  |   mozgás
1812 nagy gomb

KOLLÉGÁINK SEGÍTENEK

Hívja az EGÉSZSÉGVONALAT!

EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNERÜNK

bm

 

sz2020 also infoblokk

Mentés
Sütik testreszabása
A többi weblaphoz hasonlóan mi is sütiket használunk a weblap teljesítményének fokozására, amennyiben ezeket visszautasítja az oldal működése bizonytalanná válhat!
Mindent elfogad
Mindent visszautasít
További információk
Analytics
Az adatok elemzésére használt eszközök egy webhely hatékonyságának mérésére és működésének megértésére.
Google Analytics
Elfogad
Visszautasít