Betegjogok érvényesítése, betegjogi képviselet

Betegjogok érvényesítése

beteg jogosult az egészségügyi ellátással kapcsolatban az egészségügyi szolgáltatónál, illetve fenntartójánál panaszt tenni. Az egészségügyi szolgáltató, illetve a fenntartó köteles a panaszt kivizsgálni és ennek eredményéről a beteget a lehető legrövidebb időn belül, de legfeljebb 30 munkanapon belül írásban tájékoztatni. A panaszjog gyakorlása nem érinti a betegnek azon jogát, hogy a külön jogszabályokban meghatározottak szerint – a panasz kivizsgálása érdekében – más szervekhez forduljon. Erre a körülményre a szolgáltató köteles a beteg figyelmét felhívni. 

A panasz kivizsgálásának részletes szabályait az egészségügyi szolgáltató belső szabályzatban rögzíti. A panaszokat nyilván kell tartani, és a panasszal, illetve annak kivizsgálásával összefüggő iratokat az egészségügyi szolgáltatónak 5 évig meg kell őriznie.

A beteg a szolgáltató, valamint annak fenntartója mellett – a teljesség igénye nélkül – fordulhat:

  • Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központhoz (NNGYK) az ellátással összefüggő – elsősorban orvosszakmai – kérdésekben. Az NNGYK szakfelügyeleti vizsgálatot folytat le, és annak eredményét közli a panaszossal;
  • a Magyar Orvosi Kamara, illetve a Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara illetékes Megyei Etikai Bizottságához az egészségügyi dolgozók etikai vétségének gyanúja esetén (pl. viselkedéssel, hangnemmel, kommunikációval kapcsolatos panaszok);
  • polgári peres (bírósági) úton, magánjogi eljárásban igénnyel élhet a panaszos a szolgáltatóval szemben. A bíróság megállapíthatja az intézmény kárfelelősségét, és kártérítés fizetésére kötelezheti.

 

Betegjogi képviselő

A betegjogi képviselő – a törvényekben és jogszabályokban meghatározott keretek között – védi a betegek jogait, segíti őket azok megismerésében és érvényesítésében. A betegjogi képviselők tevékenysége nem csupán a megkeresések, panaszolt ügyek kezelésére korlátozódik.

A betegjogi képviselők függetlenek az egészségügyi intézményektől, és feladataikat területi felosztásban látják el. A betegjogi képviselő az orvoshoz hasonlóan köteles a titoktartásra, és a beteg személyes adatait a vonatkozó jogszabályok szerint kezelni. Az egészségügyi intézményekben kötelező kifüggeszteni az adott intézmény betegjogi képviseletét ellátó személy nevét és elérhetőségét.

A betegjogi képviselők a hatósági működési engedéllyel rendelkező egészségügyi szolgáltató szolgáltatásait igénybe vevők számára elérhetők az alapellátás, a járóbeteg-szakellátás, a fekvőbeteg-szakellátás és egyéb egészségügyi ellátások keretein belül, beleértve a magán egészségügyi ellátókat is.

A betegjogi képviselő főtevékenysége:

  • segít a betegnek panasza megfogalmazásában;
  • kezdeményezheti a panasz kivizsgálását;
  • a beteg – illetve egészségügyi okból történő akadályoztatása esetén a hozzátartozó – írásbeli meghatalmazása alapján a betegjogi képviselő panaszt tehet az egészségügyi szolgáltató vezetőjénél, fenntartójánál, továbbá a beteg gyógykezelésével összefüggő ügyekben eljár az arra hatáskörrel és illetékességgel rendelkező hatóságnál, és ennek során képviseli a beteget;
  • segíti a beteget az egészségügyi dokumentációhoz való hozzájutásban, az azzal kapcsolatos megjegyzések, kérdések feltételében.

 

A betegjogi képviselő panaszkezelése:

  • A betegjogi képviselő tájékoztatja a beteget az általa megtett panasz és az arra kapott válasz tartalmáról, az eljárási cselekmények helyzetéről, az esetleges további jogorvoslatok, eljárások kezdeményezésének lehetőségeiről.
  • A betegjogi képviselőtől a panasz kivizsgálására irányuló megkeresésre az egészségügyi szolgáltató vezetője 30 napon belül érdemben válaszol.
  • A betegjogi képviselő a feladatellátása során az érintett és a szolgáltató közötti megegyezés létrehozására törekszik.

 

A betegjogi képviselő – az ellátás zavartalanságát nem veszélyeztetve – illetékességi körében jogosult:

  • az egészségügyi szolgáltató működési területére belépni,
  • az ügyre vonatkozó iratokba betekinteni,
  • az egészségügyben dolgozókhoz kérdést intézni.

 

A betegjogi képviselő köteles:

  • a betegre vonatkozó orvosi titkot megtartani;
  • a beteg személyes adatait a vonatkozó jogszabályok szerint kezelni;
  • az egészségügyi szolgáltató működésével kapcsolatban észlelt jogsértő gyakorlatra és egyéb hiányosságokra a szolgáltató vezetőjének, illetve fenntartójának a figyelmét felhívni és azok megszüntetésére javaslatot tenni;
  • különös figyelmet fordítani az életkoruk, testi vagy szellemi fogyatékosságuk, egészségi állapotuk, illetve társadalmi-szociális helyzetük miatt kiszolgáltatott helyzetben lévők betegjogi védelmére;
  • rendszeresen tájékoztatni az egészségügyi dolgozókat a betegjogokra vonatkozó jogszabályokról és azok változásairól.

 

A betegjogi képviselők elérhetőségei az IJSZ honlapján és az egészségügyi szolgáltatók (pl. kórházak, klinikák, szakrendelők, háziorvosi rendelők) hirdetményein, illetve internetes oldalán is megtalálhatók.

 

A betegjogi képviselők az Integrált Jogvédelmi Szolgálat munkatársai.

 

Integrált Jogvédelmi Szolgálat (IJSZ)

 Az Integrált Jogvédelmi Szolgálat gondoskodik a betegek, ellátottak és gyermekek törvényben meghatározott jogainak érvényesüléséről, védelméről. Ellátja a jogvédelmi képviselők foglalkoztatásával összefüggő feladatokat, működteti a jogvédelmi képviselők hálózatát, irányítja, szervezi és ellenőrzi a jogvédelmi képviselők szakmai munkáját.

Fontos cél azonban a betegjogi panaszok megelőzése is. Ennek érdekében az egészségügyi ellátórendszer dolgozóinak és a lakosság betegjogi ismereteinek bővítéséért, valamint a betegjogoknak a gyakorlatba, az egészségügyi tevékenység mindennapjaiba illesztéséért is sokat tesz az IJSZ.

A beteg vagy a panaszos közvetlenül az IJSZ szervezeti keretein belül működő – területi illetékességgel rendelkező – betegjogi képviselőhöz, illetve az IJSZ központjához fordulhat.

 

Elérhetőségek elektronikus úton:

Az Integrált Jogvédelmi Szolgálat weboldala: http://www.ijsz.hu

Betegjogi képviselők: http://www.ijsz.hu/kepviselok1.html

Az IJSZ e-mail-címe: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

 

Elérhetőségek telefonon:

Integrált Jogvédelmi Szolgálat, központ: 06-1-8969-000

Betegjogi képviselők: http://www.ijsz.hu/kepviselok1.html

Az IJSZ zöldszáma: 06-80-620-055

 

A jogorvoslati eljárás menete

A betegjogi képviselő a beteg konkrét jogsérelmét meghallgatva mérlegelheti, hogy a jogvédelem lehetséges eljárásai közül melyek lehetnek hatékonyak az adott jogsérelem orvoslására. Ezt követően tájékoztatja a beteget az elérhető jogorvoslati lehetőségekről, és ajánlást tesz az általa leghatékonyabbnak vélt eljárási módra. A beteg maga dönt arról, hogy a javasolt eljárások közül melyiket kívánja igénybe venni. Általában lehetőség van a betegjogi képviselő hatáskörén belüli vagy azon túlmutató, magasabb szintű jogorvoslati eljárásra is.

Amennyiben az érintett a betegjogi képviselő jogintézményét választja, a jogsérelem egyedi ügyként kezelendő, ahol a beteg hivatalosan is panaszt tesz az őt ért jogsérelem miatt. A betegjogi képviselő segítséget nyújt a panasz megfogalmazásában.

A betegjogi képviselő ezt követően felhívja az egészségügyi szolgáltató vezetőjének és fenntartójának figyelmét arra, hogy jogsértő esemény történt. Az ügyintézés során nem csupán a hiányosságokat jelzi, javaslatot is tesz a hiányosságok felszámolására. Az egészségügyi szolgáltatónak jogszabályban foglalt 15 napon belül válaszolnia kell a betegjogi képviselő megkeresésére, és összesen 30 nap áll rendelkezésére a panasz vagy hiányosság kivizsgálására, illetve állásfoglalásáról tájékoztatni a betegjogi képviselőt.

Szükség esetén a betegjogi képviselő a panaszügy elbírálása érdekében szakhatóság segítségét is kérheti. Ilyenkor szakfelügyelő-főorvosi vélemény beszerzésére kerül sor. A célja megállapítani, hogy a vitatott egészségügyi ellátási esemény az egészségügyi jogszabályok, szakmai irányelvek és módszertani levelek alapján történt-e.

Gyakran ismételt betegjogi kérdések

Igen, háziorvost lehet választani.

Az orvosválasztás a választani kívánt háziorvosnál történő jelentkezéssel veszi kezdetét. Azonban az orvos a jelentkezést nem köteles elfogadni, elutasíthatja, kivéve, ha a beteg lakóhelye a háziorvos ellátási területén (körzetében) van, ilyen esetben az ellátás csak indokolt esetben utasítható el.

Az átjelentkezés módja:

  • Más háziorvoshoz történő átjelentkezéskor az átjelentkezést elfogadó háziorvos az érintett személy írásbeli hozzájárulásával átkéri az őt választó személy előző háziorvosától az egészségügyi törzskarton adattartalmát.
  • Az újonnan választott háziorvos igazolja, hogy az átjelentkezett személy orvosi ellátását vállalja. Az igazoláson fel kell tüntetni a háziorvos nevét, rendelőjének címét és telefonszámát.
  • Az igazolással egyidejűleg a háziorvos a jelentkező személyt nyilvántartásba veszi, és kiállítja a „Beteg törzskartonja”elnevezésű nyomtatványt.

A beutaló és a szabad orvosválasztás kérdésköre

A beteg orvosi beutaló nélkül jogosult igénybe venni a szakorvosi rendelő által nyújtott

  • bőrgyógyászati,
  • nőgyógyászati és gyermeknőgyógyászati,
  • urológiai,
  • pszichiátriai és addiktológiai,
  • fül-orr-gégészeti, valamint csecsemő és gyermek fül-orr-gégészeti,
  • szemészeti és gyermekszemészeti,
  • általános sebészeti és baleseti sebészeti,
  • onkológiai szakellátást;

valamint

  • az első alkalommal beutalás alapján igénybe vett bőr- és nemibeteg-gondozó, tüdőgondozó és onkológiai gondozó, valamint kúraszerű ellátás keretében a gondozásba vett biztosítottak részére nyújtott ellátást.

A további, egészségbiztosítás keretében finanszírozott járóbeteg-szakellátások érvényes biztosítási jogviszony alapján, beutalóval vehetők igénybe.

A beutalóköteles ellátást főszabály szerint a beutaló szerinti szolgáltatónál kell igénybe venni. A beutalás során elsődlegesen a beteg bejelentett lakóhelye vagy tartózkodási helye szerint ellátásra kötelezett járóbeteg-szakellátásra, illetőleg fekvőbeteg-gyógyintézetbe, illetve a háziorvosa beutalása esetén annak telephelye szerint ellátásra kötelezett járóbeteg-szakellátásra, illetőleg fekvőbeteg-gyógyintézetbe kell beutalni a beteget.

Fontos, hogy a beutaló

  • ismételt orvosi ellátás igénybevétele esetén a beutaló orvos által meghatározott időpontig, de legalább 90 napig,
  • egyéb esetben pedig a kiállítástól számított legfeljebb 90 napig használható fel.

E tekintetben a beutaló felhasználásának minősül

  • a bejelentkezés a beutaló szerinti ellátásra,
  • a beutaló szerinti ellátás igénybevételének megkezdése a beutaló szerinti egészségügyi szolgáltatónál vagy
  • a beutaló szerinti ellátás igénybevétele a beutaló szerinti egészségügyi szolgáltatónál.

Fontos, hogy a beteg beutalóköteles járóbeteg-szakellátást más finanszírozott egészségügyi szolgáltatónál nem veheti igénybe, csak annál a szolgáltatónál, ahová a beutalója szól.

Az egészségügyi ellátásra jogosult beteg ellátását nem tagadhatja meg a beutaló szerinti szolgáltató, valamint a beutalóhoz nem kötött szakellátások esetében a biztosított tekintetében területi ellátási kötelezettséggel rendelkező egészségügyi szolgáltató.

A beteget kérésére be lehet utalni a beteg ellátására területileg (lakó/tartózkodási helye szerint) nem kötelezett intézménybe is, ha a választott intézmény – az erre feljogosított személy – a beutaló orvos vagy a beteg részére írásban nyilatkozott arról, hogy fogadja a beteget. Az érintett egészségügyi intézmény a beutaló orvos megkeresésére 48 órán belül írásban (postai vagy elektronikus úton) nyilatkozik arról, hogy fogadja-e a beteget, azzal, hogy az ellátást csak akkor tagadhatja meg, ha a területi ellátási kötelezettségű feladatainak folyamatos ellátását az ellátási területén kívüli betegek fogadása veszélyezteti, és a feladat ellátására az egészségbiztosító által lekötött szabad kapacitással nem rendelkezik. A fogadónyilatkozat egy példánya a betegnél marad.

A beteg személyes szabadsága – ellátása során – kizárólag sürgős szükség esetén, illetőleg a beteg vagy mások élete, testi épsége és egészsége védelmében korlátozható. Kínzó, kegyetlen, embertelen, megalázó vagy büntető jellegű korlátozó intézkedést tilos alkalmazni. A korlátozó intézkedés csak addig tarthat, ameddig az elrendelés oka fennáll.

A beteg személyes szabadsága fizikai, kémiai, biológiai vagy pszichikai módszerekkel vagy eljárásokkal korlátozható.

A korlátozó intézkedések elrendelése során és alkalmazásának teljes időtartama alatt az emberi méltósághoz való jog nem korlátozható.

A 18. életévét még be nem töltött gyermek kiskorú, ezért szülői felügyelet alatt áll. A szülői felügyeleti jogot a kiskorú szülei (örökbefogadó is) együttesen gyakorolják, kivéve, ha külön élnek, és a bíróság a határozatában másképpen rendelkezett. A gyermek törvényes képviselete általában a szülői felügyeleti jog keretében történik, a kiskorú egészségügyi ellátása során szükségessé váló jognyilatkozatokat a törvényes képviselője (szülő vagy gyám) teszi meg.

A 16. évet betöltött kiskorú, aki korlátozottan cselekvőképes (úgynevezett érett kiskorú) azonban megnevezheti azt a cselekvőképes személyt, aki jogosult a törvényes képviselő helyett a beleegyezés, illetve a visszautasítás jogát gyakorolni. Megnevezheti továbbá azt a cselekvőképes személyt, akit a törvényes képviselő helyett az egészségügyi ellátása során, azzal kapcsolatban tájékoztatni kell. Ezen túlmenően bárkit kizárhat a beleegyezés és a visszautasítás jogának gyakorlásából, illetve a tájékoztatásból.

Igen. A beteg – élve a szabad orvosválasztás jogával – évente egy alkalommal indoklás nélkül, ezen túlmenően indokolt esetben jogosult átjelentkezni másik háziorvoshoz.

Indokolt az átjelentkezés a tartózkodási hely megváltozása esetén, illetve minden olyan esetben, amikor a választott háziorvos felkeresése akadályba ütközik.

Kiskorú beteg esetén NEM utasítható vissza olyan egészségügyi ellátás, amelynek elmaradása esetén a beteg egészségi állapotában súlyos vagy maradandó károsodás következne be.

Amennyiben kiskorú beteg esetében a szülő / törvényes képviselő visszautasítja az életfenntartó vagy életmentő beavatkozást, akkor az egészségügyi szolgáltató keresetet indít a beleegyezés bíróság általi pótlása iránt. A kezelőorvos a bíróság jogerős határozatának meghozataláig ezekben az esetekben is köteles a beteg egészségi állapota által indokolt ellátások megtételére. A kezelőorvos ezen kötelezettsége teljesítése érdekében – szükség esetén – igénybe veheti a hatóság közreműködését.

A beteg gyermek törvényes képviselője NEM tehet olyan érvényes nyilatkozatot, amely a gyermek egészségi állapotát hátrányosan érintené.

Közvetlen életveszély esetén a törvényes képviselő visszautasítása ellenére is a szükséges beavatkozásokat meg kell tenni, azok elvégzéséhez a bíróság nyilatkozatpótlására nincs szükség.

Az egészségügyi ellátással kapcsolatos döntésekben a cselekvőképtelen, illetve a korlátozottan cselekvőképes kiskorú beteg véleményét a szakmailag lehetséges mértékig figyelembe kell venni abban az esetben is, ha a beleegyezés, illetve a visszautasítás jogát más személy gyakorolja.

A kiskorú – például az ellátás visszautasításából következő – veszélyeztetettsége esetén a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény teszi az egészségügyi szolgáltatást nyújtók kötelezettségévé, hogy jelzéssel éljenek a gyermekvédelmi jelzőrendszer intézményei és a gyámhivatal felé, szükség esetén hatósági eljárást is kezdeményezzenek.

egeszsegvonal logonngyk logo

Készült az EFOP-1.8.0-VEKOP-17-2017-00001 „Egészségügyi ellátórendszer szakmai módszertani fejlesztése” kiemelt projekt keretében.
A projekt a Széchenyi 2020 program keretében valósul meg.
Az oldalt működteti: Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ
Együttműködő partner: Belügyminisztérium

Minden jog fenntartva © 2025

SSL ClassC

sz2020 also infoblokk