Digitális önrendelkezés

A digitális önrendelkezés lehetőséget nyújt az adatokra vonatkozó személyre szabott beállítások létrehozására. A felhasználó beállíthatja, hogy betegdokumentumaihoz ki férhessen hozzá, megadhatja legközelebbi hozzátartozójának telefonszámát, akit értesíteni lehet esetleges vészhelyzet esetén, továbbá lehetőség van a meghatalmazások rögzítésére az EESZT fiókon belül.

 

Az egészségügyi adatairól való rendelkezéshez mindenkinek joga van. A beteg beállíthatja, hogy ki férhet hozzá adataihoz és betegdokumentumaihoz: ezt az EESZT Lakossági Portálon a digitális önrendelkezésen keresztül vagy a kormányablakban teheti meg. A kormányablakban a digitális önrendelkezéshez fel kell mutatnia személyazonosságát igazoló okmányát (személyazonosító igazolványt, jogosítványt vagy útlevelet), valamint TAJ-kártyáját.

 

A digitális önrendelkezés a Lakossági Portálon az Önrendelkezés menüpont alatt állítható be, a Rendelkezéseim kezelése fül alatt, ahol négy állapot közül lehet választani: Alapállapot, Egyszerűsített rendelkezéssel szabályozott állapot, Összetett rendelkezéssel szabályozott állapot, illetve Hozzáférést teljesen tiltó állapot. A beteg adataihoz az alapbeállítások szerint a háziorvos és a kezelőorvos férhet hozzá, a betegnek felírt receptekhez pedig a gyógyszerész.

 

Az alapbeállítás szerint csak az adott szakterület orvosai látnak rá az érzékenyebb egészségügyi adatokra, pl. a pszichiátriai, addiktológiai, szexuális úton terjedő, valamint a HIV/AIDS betegségek dokumentumaira.

 

Az alapbeállításon kívül az alábbi szabályozott állapotokat lehet beállítani:

 

  • egyszerűsített rendelkezéssel szabályozott állapot
    • az adott szakterület dokumentumaihoz való hozzáférést engedélyezheti mindenki számára, korlátozhatja mindenki számára, illetve tilthatja a hozzáférést, azonban szakmai egyezés esetén engedélyezi a hozzáférést;

  • összetett rendelkezéssel szabályozott állapot
    • hozzáférési rendelkezéseket adhat a lekérdezőre, a dokumentumtípusra, a betegségkategóriára, a forrásra vonatkozóan;
    • engedélyezhet (kivételeket megszabva), illetve korlátozhat (szabályok meghatározásával);

  • hozzáférést teljesen tiltó állapot
    • minden ellátó számára megtiltja a hozzáférést;
    • háromféle állapot lehetséges: szabadon állítható, korlátlan számban, korlátlan irányba;
    • kivételek: ki nem váltott eRecept, illetve érvényesíthető eBeutaló esetén, valamint sürgősségi esetben;

  • 24 órás engedély kezelőorvosnak
    • amennyiben a korlátozás ellenére engedélyezni szeretné kezelőorvosa számára, hogy hozzáférjem betegadataihoz;
    • naptári nap kijelölésével, illetve az orvos nevének megadásával állítható be;
    • beállítható a Lakossági Portálon keresztül, illetve személyesen, írásban (ha a beteg saját maga rendelkezik, akkor nyilatkozat kitöltése, ha a törvényes képviselő nyilatkozik, akkor jegyzőkönyv írása szükséges).

 

Ezen felül az alábbi esetekben élhet digitális önrendelkezéssel:

 

  • eProfil adatkezelés:
    • beküldés és lekérdezés engedélyezése,
    • új adat beküldésének tiltása,
    • teljes tiltás;

  • gyógyszerelési előzmények:
    • engedélyezés,
    • tiltás.

 

Az Önrendelkezés menüponton belül a Személyes információk fül alatt beállíthatja e-mail címét, amelyre értesítéseket kérhet betegdokumentumairól, illetve megadhatja a vészhelyzet esetén értesítendő személy telefonszámát.

 

A betegdokumentumokkal végzett műveletekről a felhasználó tájékoztatást kaphat az Önrendelkezési menüpont alatt az Adatkezelési napló fülre kattintva.

 

Az Adatkezelési naplón keresztül megtekinthető a kiválasztott időtartamban:

 

  • a művelet időpontja,
  • a műveletet végző orvos vagy gyógyszerész neve,
  • a művelet egyedi azonosítója,
  • a műveletet végző egészségügyi intézmény és szervezeti egység neve, valamint a gyógyszertár neve,
  • a művelet jellege,
  • a művelet DÖR vonatkozása (pl. engedélyezett-e a hozzáférés),
  • mely dokumentumokra vonatkozott a művelet,
  • a műveletazonosító kód.

 

Az Értesítések beállítása fül alatt megadhatja e-mail címét, amelyre az értesítéseket kéri, valamint kiválaszthatja, hogy mely műveletek esetén kér értesítést e-mail címére: receptfelírás, beutalófelírás, EHR-dokumentum érkezése.

 

Az Új meghatalmazás fül alatt meghatalmazást rögzíthet a jogosultság céljának kiválasztásával.

 

A Képviseletre jogosultak fül alatt áttekintheti a képviseletre jogosultak listáját az alábbi információkkal: elnevezés, rögzítés ideje, érvényesség kezdete, érvényesség vége, képviselő adatai, státusz, cél, képviselet típusa, műveletek.

 

A Képviseleti jogosultságok fül alatt megtekintheti, hogy milyen képviseleti jogosultságokkal rendelkezik.

 

A felhasználóknak érdemes alaposan átgondolni a döntéseiket, mert a meghozott rendelkezések visszavonásig érvényesek maradnak.

 

Kapcsolódó tartalmaink:

 

Mi az EESZT?

EESZT profil létesítése (eProfil)

Eseménykatalógus, egészségügyi dokumentumok

E-receptek, e-beutalók

Aktualitások

egeszsegvonal logonngyk logo

Készült az EFOP-1.8.0-VEKOP-17-2017-00001 „Egészségügyi ellátórendszer szakmai módszertani fejlesztése” kiemelt projekt keretében.
A projekt a Széchenyi 2020 program keretében valósul meg.
Az oldalt működteti: Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ
Együttműködő partner: Belügyminisztérium

Minden jog fenntartva © 2025

SSL ClassC

sz2020 also infoblokk