Új ügyeleti rendszer

2023-ban kezdődött az egész országban az ügyeleti rendszer megújítása. Az új rendszerben a betegek az 1830-as szám hívásával egységes, betegközpontú ellátást érnek el.

 

Másfél éves tesztelés után 2023. február 1-jén indult el élesben a megújult alapellátási ügyeleti rendszer, elsőként Hajdú-Bihar vármegyében. Következő lépésben, március 1-jétől Győr-Moson-Sopron és Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében vált elérhetővé az újfajta ellátási rend, április 1-jétől pedig Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye is bekapcsolódott a rendszerbe. Az év további hónapjaiban folyamatosan lépett be a többi vármegye, és 2024. október 1-től Budapest csatlakozása után országosan egységessé vált. A rendszert az Országos Mentőszolgálat működteti.

Az átalakítás eredményeképpen településtől, lakóhelytől függetlenül ugyanazt az ellátást kapják a betegek. A legfontosabb változás, hogy lényegesen egyszerűbb lett a segítségkérés. Gond esetén az 1830-as egységes hívószámot kell hívni, ahol a mentőszolgálat munkatársa javaslatot tesz a megoldásra, vagy a hívót továbbirányítja a megfelelő helyre.

 

Az új alapellátási ügyeleti rendszer működése

Az új alapellátási ügyeleti rendszerben 16.00 és 8.00 óra között a 1830-as hívószámon a felnőtt- és gyermekorvosi ügyelet érhető el. A 1830-as hívószámon az adott vármegye mentésirányítása jelentkezik. A mentőszolgálat képzett munkatársa kikérdezi a telefonálót, és a kapott információ alapján telefonos tanáccsal segít, vagy jelzi, hogy a hívó állapota lehetővé teszi, hogy megvárhatja a legközelebbi rendelési időt. Ha az esetet súlyosnak ítéli meg, akkor ügyeletes ellátót küld a telefonálóért, sürgős esetben pedig mentőautót.

 

  • Hétköznap 16.00-22.00 óra között és hétvégén, illetve ünnepnapokon 8.00-14.00 óráig a járásközpontokban háziorvosi ügyelet működik, ezek személyesen is felkereshetők.
  • 22.00 és 8.00 óra között, illetve hétvégén, valamint ünnepnapokon 14.00 óra után a mentőszolgálat működtet sürgősségi ügyeletet a kijelölt telephelyeken.

 

A háziorvosi ellátás körébe tartozó panaszokkal, amelyek a rendelési időig nem várhatnak, személyesen is felkeresheti az ügyeletet. Az ügyeleti ellátásban háziorvosok, mentőtisztek és okleveles kiterjesztett hatáskörű ápolók (orvos felügyeletével) vesznek részt.

 

Amennyiben személyesen keresné fel az ügyeletet, az ellátás helyszínéről ITT vagy az Életmentő Applikációban tájékozódhat.

 

Mikor kell az ügyelethez fordulni?

Ügyeleti időben jelentkező súlyos panasz, tünet esetén hívja a 1830-as telefonszámot!

 

Ha sürgős segítségre van szükséges, hívja a 112-es számot és kérjen mentőt!

 

Az alábbi esetekben szükséges az ügyelethez fordulni:

 

  • nagyon magas láz, amely vény nélkül kapható gyógyszerre nem szűnik;
  • hirtelen kialakuló fájdalom, görcs, amely vény nélkül kapható gyógyszerre nem szűnik;
  • bizonytalan hasi, mellkasi panasz;
  • krónikus betegségek akut panasszal.

 

Előjegyzés és várólista

  • Beutalási rend

    Magyarországon az egészségügyi ellátás különböző szintekre tagolódik, melynek első állomása általában az egészségügyi alapellátás. Az alapellátás a betegségek megelőzését és korai felismerését szolgálja, célja az egészségfejlesztés, szükség esetén...

    Olvass tovább

  • Előjegyzés és várólista

    Minden egészségügyi ellátórendszer alapfeladata az ellátási igények és a rendelkezésre álló kapacitások térben és időben történő összehangolása, a sorrendiség elvének biztosítása. Hazánkban a várólisták vezetését az egészségügyi szolgáltatók végzik, a ...

    Olvass tovább

egeszsegvonal logonngyk logo

Készült az EFOP-1.8.0-VEKOP-17-2017-00001 „Egészségügyi ellátórendszer szakmai módszertani fejlesztése” kiemelt projekt keretében.
A projekt a Széchenyi 2020 program keretében valósul meg.
Az oldalt működteti: Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ
Együttműködő partner: Belügyminisztérium

Minden jog fenntartva © 2025

SSL ClassC

sz2020 also infoblokk