Fogyatékossági igazolvány

Fogyatékossági támogatást igazoló hatósági igazolványt fogyatékossági támogatásra jogosult személy kap. Fogyatékossági támogatásra jogosult – jövedelmi helyzetétől függetlenül – az a 18. életévét betöltött, súlyosan fogyatékos személy, akinek a jogszabályban meghatározott súlyosan fogyatékos állapota tartósan vagy véglegesen fennáll, önálló életvitelre nem képes, és mások állandó segítségére szorul.

 

A fogyatékossági támogatás megállapításával egyidejűleg hatósági igazolványt kell kiadni. A hatósági igazolvány a felülvizsgálat időpontjáig, de legfeljebb 5 évig hatályos. Ha a fogyatékossági támogatásra jogosult személy állapota végleges, a hatósági igazolványt – a szakkérdés vizsgálata nélkül – további 5 éves időtartamra ki kell adni.

 

Fogyatékossági igazolvány felmutatása

A fogyatékossági hatósági igazolványt fel, illetve be kell mutatni

  • a közforgalmú személyszállítási utazási kedvezményekről szóló Kormányrendelet szerinti utazási kedvezmény igénybevétele és
  • a jogszabályban meghatározott adókedvezmény megállapítása során.

 

Igazolvány igénylése

Az ügyintézés helye a lakóhely szerint illetékes járási hivatal.

 

Az igényléshez szükséges dokumentumok:

  • személyazonosító igazolvány;
  • a háziorvos (vagy bentlakásos szociális intézmény esetén az intézmény orvosa) által kiállított orvosi beutaló. A beutalóban az orvos nyilatkozik, hogy a rendelkezésre álló orvosi dokumentáció alkalmas-e a súlyosan fogyatékos állapot minősítésére (amennyiben ezek nem állnak rendelkezésre, úgy a háziorvos gondoskodik a megfelelő szakvizsgálatok elvégeztetéséről), véleményezi az igénylő önálló életvitelre való képességét és önkiszolgálási képességét, valamint, ha az eljárás során a kérelmező személyes vizsgálata szükséges, azt hol indokolt elvégezni (lakóhely, tartózkodási hely, vizsgálatot végző szerv);
  • a fogyatékosságot igazoló orvosi dokumentáció.

 

Elveszett igazolvány pótlása

Igazolvány elvesztése esetén bejelentést kell tenni a lakóhely szerint illetékes járási hivatalnál. A bejelentést követően az igazolványt a jogosultság igazolására alkalmatlanná nyilvánítják. Amennyiben a jogosultság továbbra is fennáll, akkor a jogosult számára új igazolványt állítanak ki. 

 


Vonatkozó jogszabály:

  • 141/2000. (VIII. 9.) Korm. rendelet a súlyos fogyatékosság minősítésének és felülvizsgálatának, valamint a fogyatékossági támogatás folyósításának szabályairól

egeszsegvonal logonngyk logo

Készült az EFOP-1.8.0-VEKOP-17-2017-00001 „Egészségügyi ellátórendszer szakmai módszertani fejlesztése” kiemelt projekt keretében.
A projekt a Széchenyi 2020 program keretében valósul meg.
Az oldalt működteti: Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ
Együttműködő partner: Belügyminisztérium

Minden jog fenntartva © 2025

SSL ClassC

sz2020 also infoblokk