Tajszám és TAJ kártya

A taj, azaz a társadalombiztosítási azonosító jel egy személyazonosításra szolgáló kód, amelyet az egészségügyi, szociális, egészség- és nyugdíjbiztosítási ügyekkel kapcsolatos ügyintézések során alkalmaznak. A tajkártya egy hatósági igazolványa.

A 2016. január 1. után kiállított, új típusú személyi igazolványok szintén alkalmasak a taj igazolására, ám ennek technikai feltételei még nem mindenhol biztosítottak, így azt javasoljuk, hogy a fent említett ügyintézések esetén tajkártyáját akkor is vigye magával, ha már rendelkezik új típusú személyi igazolvánnyal.

A tajszám csak személyazonosításra szolgál. Az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultságot a szolgáltató külön elektronikus úton ellenőrzi.

Mihez szükséges a tajszám?

A tajszám legfontosabb funkciója, hogy segítségével gyorsan és egyszerűen lehet meghatározni, leellenőrizni, hogy a tajszám birtokosának biztosítási jogviszonya rendezett-e.

Rendezett jogviszony esetén térít a NEAK a biztosítotti jogviszonyhoz kapcsolódóan:

  • gyógyszerár-támogatást a gyógyszertárnak;
  • ellátási szolgáltatást (vizsgálatot, vizitet, kezelést) a háziorvosnak, szakrendelőnek, kórháznak;
  • utal táppénzt a betegnek stb.

A kifizetési oldal mellett a befizetési oldal esetében is az azonosítást szolgálja – azt, hogy a befizetett egészségügyi járulék a megfelelő biztosított személy jogviszonyához kapcsolódjon. Ezért szükséges, hogy tajszámát a bérszámfejtő, foglalkoztató cég részére átadja.

A fentiek értelmében a tajszámot meg kell adni:

  • társadalombiztosítás által finanszírozott, támogatott orvosi (egészségügyi) ellátásnál;
  • társadalombiztosítási támogatással történő gyógyszer, gyógyászati segédeszköz rendelésénél;
  • a szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatások, ellátások biztosításával kapcsolatos ügyintézések során az ügyben eljáró illetékes szervnek;
  • a családtámogatási ellátásokkal és fogyatékossági támogatással kapcsolatos ügyintézések során az ügyben eljáró illetékes szervnek;
  • a munkaadó részére (aki a munkavállaló egészségügyi járulékát befizeti).

Tajszám igénylése

Újszülöttek esetén

A Magyarországon született magyar állampolgárságú újszülöttek részére a tajkártya kiállítása hivatalból történik, arra vonatkozóan külön kérelmet nem kell benyújtani. A kormányhivatal hivatalból – a személy- és lakcímnyilvántartás adatszolgáltatását követően – soron kívül, legkésőbb 8 napon belül kiállítja, és a gyermek lakóhelyére vagy a szülő külön kérelmében meghatározott címre postai úton megküldi az újszülött tajkártyáját. 

Külföldön született magyar állampolgár újszülött részére a tajkártyát nem állítják ki automatikusan, ehhez kérelem előterjesztése szükséges.

Az eljárás megindításához szükséges:

  • külföldön született újszülöttek esetén a magyarországi anyakönyvezési eljárás lefolytatása;
  • az anyakönyveztetési eljárást követően magyarországi lakóhelyet igazoló lakcímkártya igénylése.

A tajkártya a lakcímkártya birtokában igényelhető a szükséges nyilatkozatok megtétele mellett.

A kérelem előterjesztése történhet:

  • személyesen: a gyermek lakóhelye szerinti kormányhivatalnál vagy kormányablaknál;
  • postai úton: az illetékes kormányhivatalnak címezve. 

Magyarországon született nem magyar állampolgár újszülött

Születése után az állampolgársága szerinti államban kell anyakönyvezni, és az okmányokkal való ellátását, illetve a magyarországi lakóhely létesítését követően igényelhető a tajkártya.

Örökbefogadás esetén

Nyílt örökbefogadás esetén a régi tajszám marad érvényben.

Titkos örökbefogadás esetén új tajszám kerül leképzésre.

Felnőtt magyar állampolgár

Aki nem rendelkezik tajszámmal, azonban jogosulttá válik társadalombiztosítási, szociális vagy munkanélküli-ellátásra, a lakóhelye / tartózkodási helye szerinti egészségbiztosítási pénztári feladatkörében eljáró kormányhivatalnál (a továbbiakban: kormányhivatal) igényelhet tajkártyát az igénylőlap kitöltésével.

Külföldi állampolgár

A belföldinek nem minősülő biztosított részére a foglalkoztatója a foglalkoztatás megkezdése előtt igényli meg a tajszámot. Diák esetében a foglalkoztató az egyetem vagy főiskola.

Külföldi állampolgár részére a tajkártya meghatározott érvényességi idővel kerül kiállításra. Az érvényességi idő lejárta esetén a tajkártya érvénytelenné válik.

Elveszett vagy ellopott tajkártya pótlása

A tajkártya elvesztése, ellopása, megsemmisülése, megrongálódása esetén igénylőlapon (a NEAK honlapjáról is letölthető) új tajkártya igényelhető (tajkártyamásolat). Az érintett vagy meghatalmazottja a tajkártya pótlását/cseréjét a lakóhelye / tartózkodási helye szerinti kormányhivatalnál igényelheti.

A tajkártya pótlása, cseréje esetén az igényléséhez szükséges dokumentumokat kell benyújtani a hivatalhoz.

Amennyiben a tajkártyát kiállító kormányhivatal hivatalból tudomást szerez a tajkártya eltulajdonításáról, külön kérelem nélkül is intézkedik a kártya pótlásáról. Rendőrségi feljelentés esetén a rendőrség a tajkártya eltulajdonításáról minden esetben értesíti az egészségbiztosítót.

Teendők adatváltozás esetén

A tajkártyán a tulajdonos családi és utóneve, születési ideje, társadalombiztosítási azonosító jele, a kiállító szerv bélyegzőjének lenyomata, a kiállítás dátuma, valamint a kiállító személy aláírása szerepel.

A személyi adatok változása esetén gondoskodni kell az új tajkártya kiváltásáról az adatok változásától számított 15 napon belül.

 

Ajánlott tartalmak:

Európai Egészségbiztosítási Kártya
Biztosítotti jogviszony
Biztosítás nélküli jogviszony
Gyógyszer kiváltása más helyett
Törvényes képviselet és meghatalmazás az EESZT-ben

 


Jogszabály:

 

egeszsegvonal logonngyk logo

Készült az EFOP-1.8.0-VEKOP-17-2017-00001 „Egészségügyi ellátórendszer szakmai módszertani fejlesztése” kiemelt projekt keretében.
A projekt a Széchenyi 2020 program keretében valósul meg.
Az oldalt működteti: Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ
Együttműködő partner: Belügyminisztérium

Minden jog fenntartva © 2025

SSL ClassC

sz2020 also infoblokk