egeszsegvonal logonnk logo szurkearnyalatos

1812 gomb

eeszt gomb

eeszt gomb

A hosszan tartó hőség még az egészséges szervezetben is komoly egészségi problémákat okozhat. Szervezetünk a hőségben is igyekszik fenntartani az állandó belső hőmérsékletet, ezért a szív ilyenkor nagyobb munkát végez, vagyis egy perc alatt többször és erősebben húzódik össze, és fokozódik a verejtékezés is.

 

A megnövekedett szímnunka hatására az erekben is gyorsabban kering a vér, ami fontos szerepet játszik abban, hogy a szervezet nagyobb mennyiségű hőt tudjon leadni. Emellett egyes erek ki is tágulnak, ami szintén megnöveli a leadott hő mennyiségét.  A szervezet hűtésének másik mechanizmusa az izzadás. Ez rövid távon ugyan hűti a testet, hosszú távon azonban jelentős folyadék- és sóvesztéshez vezethet.

 

Különösen veszélyes a nagy meleg a csecsemőkre, kisgyermekekre, a 65 évnél idősebbekre, a fogyatékkal élőkre, a szívbetegekre és a magas vérnyomásban szenvedőkre. Az ő esetükben kiemelten fontos, hogy elegendő folyadékhoz jussanak, és a legmelegebb napsütéses órákban ne tartózkodjanak a napon.

 

Ha a szervezet huzamosabb ideig van kitéve magas hőmérsékletnek, a hőháztartás felborulhat, ennek következtében pedig az alábbi tünetek jelentkezhetnek:

 

  • szédülés, émelygés (vérnyomás-ingadozás miatt);
  • gyengeség, fáradékonyság, fejfájás;
  • hányinger;
  • izomgörcsök;
  • gyakoribb asztmatikus panaszok;
  • ödémásodás;
  • alvás- és koncentrációzavarok;
  • ingadozó teljesítmény.

 

A hőség hatására továbbá megnő az embólia és a szívinfarktus kockázata, erősödik a gyulladási hajlam, lassulnak a reflexek és csökken a szellemi aktivitás.

 

A kánikula főbb veszélyei

Hosszan tartó hőség esetén leggyakrabban az alábbi állapotok alakulhatnak ki:

 

 

Kiszáradás

Az izzadás folyadék- és sóvesztéssel jár, ami pótlás nélkül kiszáradáshoz vezet.

 

A kiszáradás tünetei az alábbiak lehetnek:

 

 

Csecsemők esetén a kutacs behúzódása is kiszáradásra utalhat.

 

Napszúrás

A napszúrás általában hosszabb ideig tartó napon tartózkodás után alakul ki. A tünetek abból adódnak, hogy ilyenkor a szervezet egyre kevésbé képes fenntartani a megfelelő belső hőmérsékletet.

 

Az enyhe napszúrás tünetei:

 

 

A súlyos napszúrás tünetei:

 

  • magas, akár 39-40 °C-os testhőmérséklet;
  • erős fejfájás;
  • tarkó kötöttsége, merevsége;
  • zavartság;
  • eszméletvesztés.

 

Csecsemők esetében a napszúrás jelei lehetnek a gyermek meleg tapintatú feje, illetve a jellegzetesen visító sírás.

 

Napszúrás esetén a legfontosabb, hogy minél előbb árnyékos helyre, hűvös helyiségbe kerüljön a beteg. Ha 2-3 napos ágynyugalom után sem javulnak a tünetek, kórházi kezelésre lehet szükség.

 

Hőkollapszus (ájulás)

Melegben a szervezet az erek kitágulásával is próbálja hűteni magát, ami a szokásosnál is jobban terheli a szívet, ezzel párhuzamosan pedig intenzív verejtékezés is megkezdődik. E két tényező eredményezheti az agyi vérkeringés átmeneti zavarát, ami tudatvesztéssel jár. Az eszméletvesztés néhány pillanattól pár percig tart. Előtte a beteg gyengeséget, émelygést érez, illetve jelentkezhet fülzúgás vagy a látás elhomályosulása is.

 

UV-sugárzás

Nyáron nemcsak a hőség lehet ártalmas a szervezetre, hanem az UV-sugárzás is, amely különféle egészségkárosodásokat okozhat: árt a bőrnek és a szemnek is, elősegíti a bőrrák, illetve a szürkehályog kialakulását. A sugárzás nagy része (70%-a) 10 és 14 óra között éri el a földfelszínt. A sugárzás mértéke vízparton, homokos vidéken, havas tájon megsokszorozódik.

 

Az UV-B sugárzás ellen a napozás mérséklésével védekezhetünk, és fontos a megfelelő ruházat viselése is: a szellős, hosszú ujjú és szárú ruházat az ideális, illetve kalap vagy kendő viselése is ajánlott.

 

Ajánlott fényvédők használata is: a fizikai fényvédők visszaverik, a kémiai fényvédők ezzel szemben elnyelik az UV-A és az UV-B sugarakat. A megfelelő fényvédőt a bőrtípus és az egyéni fényérzékenység alapján kell kiválasztani, és napozás előtt legalább fél órával felvinni a bőrre. A déli órákban fényvédő használata esetén sem ajánlott napon tartózkodni. Amennyiben teheti, használjon 50 faktoros fényvédő készítményt.

 

Lásd még: Napégés és fényvédelem

 

 

Mit tehet kánikula esetén?

Kánikulában a megfelelő folyadékfogyasztással, étkezéssel, öltözködéssel, árnyékolással, szellőztetéssel, a szokásos napirend megváltoztatásával és több pihenéssel védekezhet a káros hatások ellen.

 

Szellőztesse át a lakást hajnalban, amikor a legalacsonyabb a napi hőmérséklet, majd árnyékolja a lakást. Érdemes a napi teendőket (bevásárlás, főzés, takarítás) kora reggel elvégezni, a hőmérséklet emelkedésével pedig a szokásosnál többet pihenni. Naponta több langyos fürdő is segít elviselni a hosszan tartó meleget.

 

Ha rendelkezésre áll légkondicionáló berendezés, azzal a külső hőmérséklethez képest csak néhány fokkal hűtse le a helyiséget, ahol tartózkodik. A nagyobb hőmérséklet-különbség ugyanis megterhelő a szervezet számára.

 

Ha nincs légkondicionáló berendezése, naponta néhány órát töltsön hűtött középületekben (bevásárlóközpontot, intézmények).

 

Folyadékfogyasztás

A hőség a vízháztartást is könnyen felboríthatja (különösen azoknál, akik rendszeresen vízhajtót szednek), ezért rendkívül fontos a folyadékpótlás, amivel nem szabad megvárni a szomjúságérzetet, mert a kiszáradás észrevétlenül is megtörténhet.

 

Figyelem! Nem javasolt alkohol és magas cukortartalmú italok fogyasztása, mert azok vizet vonnak el a szervezetből, a koffeintartalmú italok pedig vízhajtó hatásúak.

 

Az izzadással elvesztett sót is pótolni kell, ezért a vízivás sópótlás nélkül veszélyes lehet. Megfelelő táplálkozás mellett általában a vízfogyasztás elegendő, hiszen a szervezet megfelelő mennyiségben tudja pótolni az elveszített sókat az ételből. Ha azonban hosszabb izzadásra számít valamilyen tevékenység kapcsán, érdemes lehet sportitalokat fogyasztani.

 

Csecsemőknél fokozottan kell figyelni a folyadékbevitelre: az anyatej mellé szükség esetén csecsemők számára fogyasztható víz adható, és kiemelten fontos az édesanya megfelelő folyadékfogyasztása.

 

Táplálkozás kánikulában

Forró napokon szervezetünk energiaszükséglete körülbelül 15%-kal csökken. Javasolt naponta többször enni kisebb mennyiségeket.

 

Kalóriaszegény, könnyen emészthető ételeket érdemes fogyasztani, a kalória- és zsírdús ételek fogyasztása ugyanis fokozza az izzadást és a rossz közérzetet.

 

A munkavállalók védelme

Hőség esetén a munkavállalók védelmét törvény írja elő, amelynek fő rendeletei:

 

  • a munkavégzéshez megfelelő környezet szükséges (pl. megfelelő minőségű levegő);
  • ha a munkahely hőmérséklete meghaladja a 24 °C-ot, védőitalt kell biztosítani a dolgozóknak (félóránként 14-16 fokos ivóvizet);
  • bizonyos munkaterhelés felett pihenőidőt kell biztosítani a dolgozóknak (aránya a hőmérséklet növekedésével nő);
  • ha a munkavállaló testhőmérséklete meghaladja a 38 °C-ot, vagy panaszai vannak (fejfájás, szédülés, szemkáprázás, szapora szívverés), akkor a munkát azonnal abba kell hagyni, és szükség esetén orvosi ellátást kell kérni.

 

 

Kapcsolódó tartalmak:

Tudnivalók hőség idején

KULCSSZAVAK
hőség  |   hőleadás  |   napszúrás  |   hőkollapszus  |   ájulás  |   eszméletvesztés  |   izzadás  |   kiszáradás  |   folyadékvesztés  |   folyadékpótlás  |   védőital  |   vérnyomás  |   kutacs  |   napsugárzás  |   napozás  |   UV-sugárzás  |   bőrrák
1812 nagy gomb

KOLLÉGÁINK SEGÍTENEK

Hívja az EGÉSZSÉGVONALAT!

EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNERÜNK

bm

 

sz2020 also infoblokk

Mentés
Sütik testreszabása
A többi weblaphoz hasonlóan mi is sütiket használunk a weblap teljesítményének fokozására, amennyiben ezeket visszautasítja az oldal működése bizonytalanná válhat!
Mindent elfogad
Mindent visszautasít
További információk
Analytics
Az adatok elemzésére használt eszközök egy webhely hatékonyságának mérésére és működésének megértésére.
Google Analytics
Elfogad
Visszautasít