egeszsegvonal logonnk logo szurkearnyalatos

1812 gomb

eeszt gomb

eeszt gomb


A kalcium a szervezet számára nélkülözhetetlen ásványi anyag, melyet az emberi szervezet nem képes előállítani, ezért az elfogyasztott táplálékkal vagy étrend-kiegészítők formájában szükséges bevinni.

 

A kalcium szerepe sokrétű:

  • részt vesz a csontok és a fogak felépítésében és keménységének szabályozásában;
  • nélkülözhetetlen az izmok, a szív működésében;
  • hozzájárul az idegrendszer megfelelő működéséhez;
  • fontos szerepe van a véralvadásban is.

 

Az emberi szervezet kalciumigénye

A felnőtt ember napi kalciumigénye 800-1000 mg, gyermekek esetében kortól függően változó: 8 éves kor alatt kissé alacsonyabb, serdülőkorban kissé magasabb. Terhesség és szoptatás esetén 1200 mg.

 

A kalcium funkciói

A kalcium nagyon fontos ásványi anyag az emberi szervezet megfelelő működéséhez. Számos élettani folyamathoz nélkülözhetetlen, így a szükséges napi mennyiséget fontos a táplálékból vagy étrend-kiegészítők formájában fedezni.

 

A kalcium nélkülözhetetlen szerepet játszik

  • a véralvadásban,
  • a vázizmok és a szívizom összehúzódásában,
  • az idegrendszer működésében, az idegsejtek ingerület átvitelében (az információ továbbításában),
  • a csontok és a fogak felépítésében, keménységük kialakításában.

 

A kalcium szerepe a csontok egészségében

A csontok mérete és tömege a gyermek- és serdülőkor során folyamatosan növekszik, nagyjából 30 éves kor körül éri el a csonttömeg a csúcsát. Minél nagyobb csonttömeg fejlődik eddig az időszakig, annál később következik be az életkorral összefüggő csontritkulás. Ezért nagyon fontos gyermek- és fiatal felnőtt korban a megfelelő mennyiségű kalcium (és D-vitamin) bevitele.

 

A csontvesztés a normál öregedési folyamat része. A változókort követően a nőknél végbemenő hormonális hatásokra ez azonban fokozódik, ezért náluk különösen fontos megelőzni a túlzott csontvesztés, a csontritkulás kialakulását. A csontritkulás ugyanis erősen fokozza a csonttörések veszélyét, leginkább a csípő, csigolya, csukló, medence és bordák esetén.

 

Kalciumforrások

A kalcium az alábbi ételekben, élelmiszerekben található meg a legnagyobb mennyiségben:

  • tej, sajt és egyéb tejtermék,
  • leveles zöldségek – spenót, bordáskel, petrezselyem, kelkáposzta,
  • mák, szezámmag, chiamag (aztékzsálya-mag), mandula,
  • kalciummal dúsított tofu és egyéb élelmiszerek – müzlik, pékáruk,
  • nagy (min. 150 mg/l) kalciumtartalmú ásványvíz,
  • fehér bab, lencse,
  • szardínia, lazac.

 

Az emberi szervezet nem tud kalciumot előállítani, így a szükséges mennyiséget az elfogyasztott táplálékból kell fedezni. A kalcium megfelelő felszívódásához D-vitaminra van szükség: hiába fogyaszt valaki kalciumban gazdag ételeket, D-vitamin hiányában annak csak egy töredéke képes felszívódni.

 

Kalcium tartalmú étrend-kiegészítők

A különböző étrend-kiegészítőkben általában két formában található meg a kalcium: kalcium-karbonát és kalcium-citrát formájában. Gyakoribb a karbonát forma, melynek felszívódását segíti a keletkező gyomorsav, ezért célszerű étkezés közben bevenni, amennyiben kalcium-karbonát-tartalmú étrend-kiegészítőt fogyaszt.

 

A citrát forma ugyanúgy szívódik fel étellel és anélkül fogyasztva is. A kalcium-citrát különböző gyulladásos bélbetegségek és felszívódási rendellenességek esetén előnyösebb.

 

Fontos tudni, hogy a két forma eltérő mennyiségben tartalmaz elemi kalciumot. Az étrend-kiegészítőkön azonban általában az elemi kalcium van feltüntetve, így a fogyasztóknak nem kell átszámolniuk a mennyiséget.

 

Kalciumtartalmú étrend-kiegészítők folyamatos szedése könnyen a kalcium túlfogyasztásához vezethet. A túlzott mennyiségű bevitel gyomor-bél rendszeri panaszokat okozhat: puffadást és székrekedést. A karbonát forma könnyebben okoz panaszokat, így az arra érzékenyeknek inkább a citrát forma javasolt. Ha a mellékhatások nem csökkennek, javasolt a kalcium mennyiségét a nap folyamán több részletre elosztani, így kevésbé terheli meg a bélrendszert.

 

Kalcium hiány

Alacsony kalciumbevitel vagy nem megfelelő felszívódás esetén a szervezet a csontokban raktározott kalciumot használja fel a különböző fontos biológiai funkciók fenntartásához. Ez a csont bomlásához, súlyos esetben csontritkuláshoz, majd csonttörésekhez vezethet.

 

A kalcium hiány fokozott veszélye az alábbi esetekben áll fenn:

  • tejtermékmentes diéta esetén,
  • vegetáriánus diéta esetén,
  • gluténérzékenység esetén,
  • a szoptatás időszakában,
  • nőknél a változókor elérését követően,
  • D-vitamin-hiány esetén.

 

A kalciumhiány tünetei az alábbiak:

  • az ujjak zsibbadása, bizsergése,
  • izomgörcsök,
  • letargia, rossz közérzet, fáradékonyság,
  • rossz étvágy,
  • szívritmuszavar,
  • csökkent csontsűrűség (osteopenia), súlyosabb esetben csontritkulás,
  • a csontritkulás kialakulását követően csonttörések, főleg idősebb korosztály esetén.
KULCSSZAVAK
kalcium  |   csont  |   táplálékkiegészítő  |   étrendkiegészítő  |   ásványi anyag

1812 nagy gomb

KOLLÉGÁINK SEGÍTENEK

Hívja az EGÉSZSÉGVONALAT!

EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNERÜNK

bm

 

sz2020 also infoblokk

Mentés
Sütik testreszabása
A többi weblaphoz hasonlóan mi is sütiket használunk a weblap teljesítményének fokozására, amennyiben ezeket visszautasítja az oldal működése bizonytalanná válhat!
Mindent elfogad
Mindent visszautasít
További információk
Analytics
Az adatok elemzésére használt eszközök egy webhely hatékonyságának mérésére és működésének megértésére.
Google Analytics
Elfogad
Visszautasít