egeszsegvonal logonnk logo szurkearnyalatos

1812 gomb

eeszt gomb

eeszt gomb

 

A kábítószer birtoklását, fogyasztását és kereskedelmét Magyarországon a törvény szigorúan tiltja és bünteti. Emellett a kábítószerhasználat súlyos egészségügyi kockázatokkal jár. Ha drogproblémái vannak forduljon szakemberhez, kérjen segítséget.

 

 

Kábítószer-fogyasztás esetén valós és gyakori veszély a túladagolás. Ez történhet akár szándékosan, öngyilkossági célból, de gyakoribb a véletlen túladagolás, amelynek oka lehet a kívánt hatás elérése miatti egyre magasabb dózis vagy a nem ismert hatóanyag-tartalom. Amennyiben „erősebb” vagy más összetételű anyag érkezik a környékre, a szokásos alkalmazott mennyiség könnyen túladagoláshoz vezethet.

 

Gyakori túladagolási probléma a kábítószerek szennyezőanyag-tartalma is. Ezek bizonyos esetekben már sokkal kisebb dózisban is veszélyesebbek lehetnek, mint maga a kábítószer, ezért alkalmazásuk halálhoz is vezethet. Ilyen például a heroin esetében a fentanilszennyezés.

 

A kábítószer-túladagolás rizikótényezői

A kábítószer-túladagolásnak vannak bizonyos rizikótényezői, melyek az alábbiak:

  • a kábítószerek nem megfelelő tárolása,
  • az adagolás ismeretének hiánya,
  • már kialakult függőség kockázata,
  • meglévő mentális rendellenességek miatti kockázat.

 

Kábítószerek nem megfelelő tárolása

A kisgyermekek számára elérhető helyen tárolt kábítószer (vagy gyógyszer) veszélyforrás. A kisgyermekek kíváncsisága és az a tulajdonsága, hogy mindent a szájukba vesznek, könnyen mérgezéshez, túladagoláshoz és az életet veszélyeztető állapothoz vezethet.

 

Adagolás ismeretének hiánya

Új, a használó számára ismeretlen kábítószer (leggyakrabban új dizájnerdrogok vagy szintetikus kannabiszszármazékok) kipróbálása esetén a hatás kiváltásához szükséges dózis ismerete általában hiányzik. Főleg az új, szintetikus vegyületek esetében okoz problémát, hogy gyakran a halálos dózis is alacsony.

 

Hasonló veszéllyel jár, ha új, sokkal tisztább hatóanyagot tud beszerezni a használó. Erről az illegális előállítás és az ismeretlen eladási lánc miatt általában nem kap információt, azonban amennyiben a vásárolt kábítószer a megszokottnál tisztább, a szokásos alkalmazott dózis könnyen túladagoláshoz vezethet.

 

Már kialakult függőség kockázata

Egyes kábítószerek esetén a kívánt hatások elérése érdekében egyre magasabb dózisokat kell alkalmazni. A mellékhatások azonban ilyen esetben összeadódnak, és ez súlyos következményekhez vagy túladagolásos halálhoz vezethet. Ilyen mellékhatás például heroin esetében a légzésdepresszió vagy kokain esetén a szívritmuszavar.

 

Meglévő mentális rendellenességek miatti kockázat

Súlyos depresszió vagy szorongás esetén a megjelenő öngyilkossági gondolatok a kábítószer-túladagolás erős kockázati tényezői.

 

A túladagolás általános tünetei

A kábítószer-túladagolás tünetei erősen attól függnek, hogy milyen hatóanyagot adagolt túl a használó. Ha környezetében felmerül a kábítószer-túladagolás gyanúja, hívja a 112-t, és kérjen mentőt!

 

A kábítószer-túladagolás általános tünetei az alábbiak lehetnek:

  • rosszullét,
  • hasmenés,
  • gyomortáji fájdalom,
  • álmosság, szédülés, gyengeség,
  • láz,
  • remegés,
  • étvágytalanság,
  • fejfájás,
  • ingerlékenység,
  • nyelési nehézségek,
  • légzési nehézségek,
  • fokozott nyáltermelés,
  • kiütések,
  • kék bőr és ajkak (cianózis),
  • a száj és az orr környékének kipirosodása, orrvérzés,
  • látászavarok,
  • általános zavartság,
  • görcsök, rohamok,
  • eszméletvesztés,
  • súlyos esetben kóma.

Fontos kiemelni, hogy a fenti tünetek akár gyógyszer-túladagolás következményei is lehetnek.

 

Stimuláns típusú drogok túladagolásának tünetei

A stimuláns drogok közé az alábbiak tartoznak:

 

A stimulánsok túladagolásának tünetei az alábbiak:

  • szorongás, paranoia,
  • nyugtalanság, izgatottság,
  • hallucinációk, tudatzavar,
  • verejtékezés,
  • magas vérnyomás,
  • mellkasi fájdalom,
  • gyors légzés (tachypnoe),
  • szapora szívverés (tachycardia).

 

A kannabisz-túladagolás tünetei

A kannabisz-túladagolás tünetei az alábbiak:

  • paranoia,
  • hallucinációk,
  • a karok és lábak zsibbadása.

 

A heroin-túladagolás tünetei

A heroin túladagolása általában véletlenül történik, de előfordul öngyilkossági kísérlet gyanánt is. Könnyen fulladásos halálhoz vezethet, így amennyiben gyanú merül fel heroin (vagy egyéb ópiát) használatára eszméletét vesztett ember esetén, azonnal értesítse a mentőket!

 

A heroin-túladagolás tünetei az alábbiak:

  • eszméletvesztés,
  • gyenge légzés vagy légzésleállás (légzésdepresszió),
  • tűhegypupilla (nem mindig jelentkezik).

 

A ketamin- és fenciklidin-túladagolás tünetei:

A ketamin és fenciklidin túladagolásának a tünetei az alábbiak:

  • görcsök,
  • egyre mélyülő kóma,
  • hipertenzív krízis,
  • súlyos pszichotikus gondolkodási zavar,
  • légzésleállás,
  • pánik, paranoid gondolatok.

 

Ha kórházi vagy intenzív ellátásra kerül sor, minden esetben fontos a kezelőorvost tájékoztatni az alkalmazott legális és illegális szerekről, mivel a mérgezéses tünetek kezelése csak ezek ismeretében lehet megfelelő!  Az orvos megfelelő tájékoztatása életet menthet, az orvosi titok értelmében büntetőjogi következményektől tartani ilyen esetben nem kell.

 

A drogfüggőségről és kezelésükről bővebben ITT olvashat.

KULCSSZAVAK
túladagolás  |   kábítószer  |   eszméletvesztés  |   dizájnerdrog  |   életveszély  |   heroin  |   kokain  |   amfetamin  |   kannabisz  |   MDMA  |   ketamin
1812 nagy gomb

KOLLÉGÁINK SEGÍTENEK

Hívja az EGÉSZSÉGVONALAT!

EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNERÜNK

bm

 

sz2020 also infoblokk

Mentés
Sütik testreszabása
A többi weblaphoz hasonlóan mi is sütiket használunk a weblap teljesítményének fokozására, amennyiben ezeket visszautasítja az oldal működése bizonytalanná válhat!
Mindent elfogad
Mindent visszautasít
További információk
Analytics
Az adatok elemzésére használt eszközök egy webhely hatékonyságának mérésére és működésének megértésére.
Google Analytics
Elfogad
Visszautasít