egeszsegvonal logonnk logo szurkearnyalatos

1812 gomb

eeszt gomb

eeszt gomb

Az emberi szervezet több baktériumot, vírust és gombát tartalmaz, mint amennyi emberi sejtet. A mikrobiom az emberi testben egészségesen is megtalálható baktériumok, vírusok és gombák összessége (normálflóra), amelyekkel szervezetünk sejtjei együtt élnek. A mikrobiom szerepe, illetve ennek összefüggése az egészséggel jelenleg is kiemelt kutatási téma a tudományos világban. A mikrobiom egy ismertebb alrendszere a bélflóra, azoknak a normálflóra tagoknak az összessége, amelyek többek között az emésztést és egyes vitaminok felhasználását segítik a gyomor-bél rendszerben. Tanulmányok már kimutatták, hogy bizonyos baktériumoknak akár a mentális egészség fenntartásában is fontos szerepük lehet.

 

A mikrobiom szerepe

A mikrobiom szerepet játszik az alábbi folyamatokban:

 

  • anyatej emésztése: a csecsemők bélrendszerében először megtelepedő baktériumok, a bifidobaktériumok emésztik meg az anyatejben található cukrokat;
  • rostok emésztése: a rostok erjesztésével rövid szénláncú zsírsavak keletkeznek, melyek a vastagbél egészségének fenntartásában fontos szerepet játszanak;
  • tápanyagok felszívódása;
  • immunrendszer megfelelő működése;
  • agyi folyamatok, mentális állapot szabályozása.

 

A vékony- és vastagbélben élő baktériumok olyan anyagok termelésében vesznek részt, amelyek az emberi szervezet egészségére hatással vannak (pl. K-vitamin hasznosulása) – ezért a bélbaktériumok összetételének megváltozása magával vonhatja bizonyos betegségek kialakulását.

 

A mikrobiom károsodásával összefüggésbe hozott betegségek például az alábbiak:

 

 

A mikrobiom összetétele

A bélflóra rengetegféle baktériumot tartalmaz. Vannak közöttük jótékony baktériumok, amelyek jótékony hatással vannak a szervezet egészére, és vannak rossz baktériumok, amelyek bizonyos körülmények között betegséget okozhatnak.

 

A jótékony baktériumok szaporodása olyan gyors, hogy nem hagynak teret a kórokozó baktériumoknak az elszaporodásra, ezzel megvédik a szervezetet a betegséget okozó, patogén kórokozóktól. Amint azonban valami miatt a jótékony baktériumok száma lecsökken (például antibiotikumkezelés hatására), a patogén baktériumoknak alkalmuk nyílik elszaporodni, amelynek következtében kialakul a betegség. Ezért a fertőző betegségek kezelése során nemcsak a kórokozók visszaszorítása fontos szempont, hanem a mikrobiom egyensúlyának visszaállítása is (lásd később).

 

Probiotikumok

A probiotikumok a természetes bélflórát támogató, élő baktériumokat vagy élesztőgombákat tartalmazó készítmények. Általában joghurtokhoz, kefirekhez adva vagy táplálékkiegészítő formájában lehet őket alkalmazni.

 

A probiotikumok szedésének bizonyos betegségek esetén, illetve különösen széles spektrumú antibiotikumkezelés után nagyon fontos szerepe lehet a bélflóra egyensúlyának helyreállításában – ezáltal megszüntethetik az antibiotikum okozta hasmenést vagy például az irritábilisbél-szindróma (IBS) bizonyos tüneteit.

 

A probiotikumok alkalmazásánál az alábbiakra érdemes odafigyelni:

 

  • a termék tartalmaz-e elegendő mennyiségű baktériumot ahhoz, hogy hatékony legyen;
  • a termék megfelelően van-e összeállítva ahhoz, hogy elérjen a bélrendszerig (a gyomorban a baktériumok a gyomorsav hatására elpusztulnak).

 

A probiotikumoknak a hasmenés megelőzésében/kezelésében betöltött szerepe még nem teljesen egyértelmű, de egyes vizsgálati eredmények alapján a probiotikumok szedésével csökkenthető az utazók hasmenéses tüneteinek súlyossága és időtartama, hasonlóképpen az antibiotikumok szedésével járó hasmenés kezeléséhez. Ez a hatás mindkét esetben akkor a leghatékonyabb, ha az utazás/antibiotikumkúra előtt kezdődött a probiotikum szedése.

 

Prebiotikumok

A prebiotikumok olyan emésztetlen tápanyagok, amelyek a bélrendszerbe jutva táplálékként szolgálnak a baktériumoknak. Ezek kedvező környezetet teremtenek számukra, és kedveznek a szaporodásuknak. A prebiotikumokat számos élelmiszer részeként fogyaszthatjuk, például hagyma, fokhagyma és spárga – bár ezek az IBS tüneteit bizonyos személyekben ronthatják. A prebiotikumok táplálékkiegészítő formájában is megvásárolhatók. Probiotikummal kombinálva szinbiotikumnak hívják őket.

 

Étkezés a megfelelő bélflóra érdekében

A bélflóra egészségének támogatása érdekében az alábbiakat teheti:

 

  • változatos táplálkozás;
  • zöldségben, hüvelyesekben és gyümölcsökben gazdag étrend;
  • fermentált ételek fogyasztása;
  • prebiotikumtartalmú ételek fogyasztása;
  • a csecsemők legalább 6 hónapon keresztüli anyatejjel való táplálása (amennyiben ez lehetséges);
  • teljes kiőrlésű gabonák fogyasztása;
  • polifenolokban, antioxidánsokban gazdag táplálkozás.

 

Egészséges immunrendszer mellett a probiotikumok szedése nem jelent veszélyt a mikrobiom és a bélflóra alakulására. Az immunrendszert súlyosan érintő megbetegedések esetén (pl. HIV, transzplantációt követő immunszupresszív terápia, rosszindulatú daganat) probiotikum szedése előtt kérje ki kezelőorvosa véleményét.

KULCSSZAVAK
baktérium  |   emésztés  |   flóra  |   bélflóra  |   szinbiotikum
1812 nagy gomb

KOLLÉGÁINK SEGÍTENEK

Hívja az EGÉSZSÉGVONALAT!

EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNERÜNK

bm

 

sz2020 also infoblokk

Mentés
Sütik testreszabása
A többi weblaphoz hasonlóan mi is sütiket használunk a weblap teljesítményének fokozására, amennyiben ezeket visszautasítja az oldal működése bizonytalanná válhat!
Mindent elfogad
Mindent visszautasít
További információk
Analytics
Az adatok elemzésére használt eszközök egy webhely hatékonyságának mérésére és működésének megértésére.
Google Analytics
Elfogad
Visszautasít