egeszsegvonal logonnk logo szurkearnyalatos

1812 gomb

eeszt gomb

eeszt gomb

A közösségi média robbanásszerű elterjedése felgyorsította és megváltoztatta az emberek közti kommunikációt. Ennek hatása korántsem egyértelműen pozitív, mára kutatások sora bizonyítja, hogy a közösségi oldalak használata, főleg a túlzásba vitt használat, negatív hatással van a lelki egészségre. A gyerekek és fiatalok különösen nagy kockázatnak vannak kitéve.

 

A közösségi média használata több módon is befolyásolja a lelki egészséget. A tapasztalatok szerint a platformokon eltöltött idő hosszával arányosan nő a különféle problémák kockázata. A fiatalok naponta akár 8-10 órát is eltöltenek ezeken a felületeken, miközben a személyes kommunikáció háttérbe szorul. A káros hatások ellen a felnőttek sem védettek.

 

A közösségi média főbb hatásai

Pozitív hatások

A közösségi média segíti a korosztályon belüli és a korosztályok közötti kommunikációt, a létrejövő kapcsolati háló támogatást is nyújthat. Hasznos ez azoknak is, akik valamiért el vannak zárva a hagyományos kommunikáció formáitól, például költözéskor vagy, mert krónikus betegség miatt nem járnak közösségbe.

 

Az előnyök közé tartozik az is, hogy az egymástól távol élő, hasonló érdeklődésű emberek egymásra találhatnak. A közösségi média használatával olyan témákról is tudomás szerezhető, amelyekkel egyébként nem találkoznánk.

 

Egyes helyzetekben akár a depresszió ellen is védhet.

 

Negatív hatások

A közösségi média használata, és különösen a kontrollálatlan, naponta órákon át tartó használat számos negatív hatással jár.

 

Mivel a közösségi médiában mindenki a tökéletes képet szeretné mutatni magáról, a felhasználók (különösen a fiatalok) rengeteg időt tölthetnek azzal, hogy az ehhez illő fotót, külsőt, stb. előállítsák. Ez szorongást okoz, és értékes időt vesz el más tevékenységektől. A tökéletességre törekvés nagyon gyakran van negatív hatással az önbecsülésre és az énképre. Ez testképzavarhoz, illetve evészavarhoz is vezethet.

 

További lehetséges negatív hatások az alábbiak:

 

  • romló alvásminőség és egyre kevesebb alvás, ami önmagában is egészségromláshoz vezethet (lásd még: Alvászavarok);
  • kitettség olyan tartalmaknak, amelyek életkor szerint még nem valók az adott felhasználónak;
  • kitettség fals információknak (az ún. „fake news” – tévedések, hiedelmek, szándékosan megtévesztő tartalmak rendkívül könnyen terjednek az interneten);
  • kitettség online ragadozóknak;
  • kitettség online zaklatásnak (bullying);
  • félelem attól, hogy kimaradnak valamiből (ún. FOMO – fear of missing out).

 

A FOMO következtében erősödik az online jelenléttől való függőség, hiszen úgy tűnik a felhasználók számára, hogy az online térben zajlik az élet.

 

Bár a közösségi média javíthatja a kommunikációt és a kapcsolati hálót, a gyakori használók sokszor a magányosság érzéséről számolnak be.

 

Mikor forduljon orvoshoz?

Ha úgy látja, hogy családtagja, gyermeke depressziótól, szorongástól szenved, vagy azt gyanítja, hogy a közösségi médiától és az online jelenléttől függőség alakult ki nála, kérjen segítséget háziorvosától, pszichológustól vagy mentálhigiénés szakembertől.

 

Szakember bevonásához a területileg illetékes pszichiátriai rendelő is felkereshető. Az ellátás vagy tanácsadás igénybevételéhez beutaló nem szükséges.

 

A közösségi média használat lehetséges szövődményei

A gyermekek és kamaszok különösen kitettek a közösségi média jelenlét árnyoldalainak, és könnyen válnak függőség áldozatává. Viszont az idős korosztály is védtelenebb ezekkel a hatásokkal szemben, ezért az ő online tevékenységüket is érdemes figyelemmel kísérni.

 

A közösségi média túlzott használata bizonyítottan növeli a hangulatzavarok kockázatát, illetve az étkezési zavarok és testképzavarok kialakulásának valószínűségét.

 

Rontja az alvásminőséget, rombolja a valódi társas kapcsolatokat. Teret ad az online zaklatásnak. Extrém esetben megnövekedett öngyilkossági kockázatot is hordoz.

 

Mit tehet otthon gyermeke egészsége érdekében?

Állítson fel korlátokat, húzza meg a határokat! Korlátozza gyermeke online jelenlétét úgy, hogy az alvásra, étkezésre, tanulásra, sportra, egyéb tevékenységekre fordítandó idő legyen az elsődleges. A gyerekek, tinédzserek szobájában alvásidőben már ne legyen ott a telefon, a tablet.

 

Tartsa be a korhatárokat, ne készítsen a megengedettnél kisebb gyermekének közösségi média profilt, és ne engedje, hogy használja ezeket a platformokat.

 

Mutasson példát! Sok gyerek úgy nő fel, hogy a szüleitől is az online eszközök és a közösségi média folyamatos használatát látja. Mutasson példát, és a szabályokat tartsa be minden családtag.

 

Ne posztoljon gyermekéről olyan képeket, tényeket, történeteket, amelyek később zaklatás alapját adhatják.

 

Kövesse gyermeke online tevékenységeit! Tudassa gyermekével, hogy rendszeresen ellenőrizni fogja közösségi média jelenlétét, és tegye is meg. Telepítsen gyermeke eszközeire és az általuk használt eszközökre őket védő programokat.

 

Adja át a tudást! Rendszeresen üljön le gyermekével beszélgetni a közösségi média veszélyeiről. Magyarázza el neki a valóság és a képernyőn látottak közti különbséget. Figyelmeztesse, milyen kockázatoknak van kitéve az online térben és milyen viselkedési normákat kell betartania.

 

Bátorítsa a valós kapcsolatokat! Támogassa gyermekét abban, hogy személyesen találkozzon barátaival, és minél több időt töltsön szabad levegőn, mozgással.

 

KULCSSZAVAK
közösségi média  |   szorongás  |   depresszió  |   alváshiány  |   étkezési zavar  |   bullying  |   testképzavar  |   öngyilkosság  |   digitalizáció
1812 nagy gomb

KOLLÉGÁINK SEGÍTENEK

Hívja az EGÉSZSÉGVONALAT!

EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNERÜNK

bm

 

sz2020 also infoblokk

Mentés
Sütik testreszabása
A többi weblaphoz hasonlóan mi is sütiket használunk a weblap teljesítményének fokozására, amennyiben ezeket visszautasítja az oldal működése bizonytalanná válhat!
Mindent elfogad
Mindent visszautasít
További információk
Analytics
Az adatok elemzésére használt eszközök egy webhely hatékonyságának mérésére és működésének megértésére.
Google Analytics
Elfogad
Visszautasít