Az utóbbi évtizedekben a világon mindenütt megemelkedett a lelki problémák és az ezzel összefüggő mentális betegségek előfordulása. A modern kori társadalmak és a technológia fejlődése korábban nem látott stresszt és igénybevételt jelent az emberek számára. Kezelés nélkül az állandósuló lelki gondok jelentősen növelik az öngyilkosság kockázatát.
Világszerte számos szervezet alakult azzal a céllal, hogy segítséget nyújtson mindazoknak, akik támogatás nélkül képtelenek kilábalni a válsághelyzetből. Ilyen támogató, megelőző szervezetek a lelki elsősegély telefonszolgálatok, amelyek szakemberei ingyenes tanácsadással várják az érintettek hívását.
A lelkisegély-szolgálatok alapelvei
A telefonos munka önkéntességen és alkalmasságon alapul. Célja a kritikus helyzetek megelőzése, a bajba jutott ember hozzásegítése problémái megoldásához.
A segítségnyújtás során kiemelten fontos szerep jut az alábbiaknak:
- névtelenség, anonimitás – a bizalom megőrzéséért;
- állandó elérhetőség;
- problémaérzékenység;
- beleérző támasznyújtás;
- az élet – mint érték – képviselete.
Lelkisegély-szolgálatok Magyarországon
Magyarországon az első telefonszolgálat 1970-ben alakult egy ügyelővel és egy telefonvonallal. Ma már több mint húsz, az ország bármely részéről elérhető szolgálat működik több száz önkéntes szakember közreműködésével. Magyarországon számos egyház tart fenn lelkisegély-szolgálatot.
Elérhetőségek
A Magyarországon elérhető lelkisegély-szolgálatok elérhetőségei:
Magyar Lelki Elsősegély Szolgálatok Szövetsége (LESZ): 116-123 (éjjel-nappal hívható, ingyenes)
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. (válaszlevél 72 órán belül)
Ifjúságért Mentálhigiénés Szövetség (IMSZ): 137-000 (hétköznapokon 17–21 óra között)
Caritas Lelkisegély: 06-80-505-503 (este 6-tól reggel 6-ig, vezetékes számról hívható, ingyenes)
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
HIV-vonal HIV-pozitívoknak: 06-70-94-97-666 (vezetékesről vagy mobilról normál tarifával, éjjel-nappal hívható)
Kék Vonal (gyermek- és ifjúsági telefonszolgálat): 116-111 (éjjel-nappal, vezetékesről hívható, ingyenes)
DélUtán telefonszolgálat: lelki segély időseknek: 06-80-200-866, este 6–9-ig hívható
Egyéb információk (jogsegély, pszichológus)
Zöldszám anyáknak: +36 80 414 565 (anyasággal, szüléssel kapcsolatban); minden munkanapon 10–12 és 21–23 óra között hívható
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Ifjúsági Lelki Elsősegély: 137-00
Ingyen hívható hétfőtől szombatig 9–21 óra között vezetékes számról és 30-as mobiltelefonról
Kapcsolj egyből! anonim chat, iOS- és Android-rendszerről is elérhető alkalmazás. Ez a chat szolgáltatás megoldást jelenthet azoknak, akik nem tudnak, vagy nem mernek telefonon segítséget kérni. A lelki támogatás mellett az alkalmazás a felhasználó GPS-koordinátái alapján megmutatja, hogy az információkérés helyszínéhez mely intézmények esnek a legközelebb, amelyekhez bántalmazottként bizalommal fordulhat.
Krízishelyzetben bárhol, bármikor
Az öngyilkosság globális jelenség, amely bármelyik életszakaszban, bárhol előfordulhat. Az Európai Pszichiátriai Társaság (EPA) adatai szerint évente világszerte közel 800 ezer ember veszíti életét öngyilkosság következtében, ami 40 másodpercenként 1 emberélet elvesztését jelenti. Minden felnőttre, aki öngyilkosság miatt halt meg, több mint 20 ember jut, aki öngyilkosságot kísérel meg. A magyarországi öngyilkossági mutatók az elmúlt évtizedben javultak, amiben fontos szerepe lehet a lelkisegély-szolgálatoknak is.
2020-ban a magyar kríziskezelő szolgálatok munkatársai több ezer, kapcsolati erőszak vagy emberkereskedelem miatt indított hívást és több mint 180 ezer lelkisegély-hívást fogadtak. Az utóbbi években jelentősen megnőtt azoknak a kiskorúaknak a száma is, akik éltek a segélyvonalak adta lehetőségekkel.
A technika fejlődésének köszönhetően a szolgálatok ma már nemcsak telefonon, hanem az interneten, chaten és applikációkon keresztül is segítenek a hozzájuk fordulóknak.
Segítségkérés bántalmazás esetén
Az Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat (OKIT) a nap 24 órájában elérhető a kapcsolati erőszak és a gyermekbántalmazás áldozatai számára, illetve segítséget nyújt prostitúcióval és emberkereskedelemmel kapcsolatos krízishelyzetekben is az ország egész területén és külföldön.
Ha bajban van, az OKIT ingyenesen hívható +36-80-20-55-20-as számán, az Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen vagy a Kapcsolj egyből! anonim chat-en akár azonnali segítséget is kérhet.
Az OKIT szükség esetén az áldozatok elhelyezéséről is gondoskodik.
Kapcsolódó tartalmak:
Családsegítő és gyermekjóléti szolgálat
Segítségnyújtás bántalmazás esetén