egeszsegvonal logonnk logo szurkearnyalatos

1812 gomb

eeszt gomb

eeszt gomb

Az ember természetes igénye és az egészséges életmód feltétele a munka és a magánélet összeegyeztetése. Egyensúlyról akkor beszélhetünk, ha az egyén elégedett munkahelyi és családi szerepével egyaránt, és a feladataira megfelelő időt tud fordítani.

 

Ha a munka rendszeresen a magánélet rovására megy, vagy fordítva: a magánéleti teendők elveszik az energiát a munkától, az hosszú távon veszélybe sodorhatja a karriert és a testi-lelki egészséget is.

 

A munka és magánélet közötti egyensúly megteremtése a nőket kiemelten érinti, mert a munka mellett általában ők vállalnak nagyobb részt a családi feladatok ellátásában, a gyermeknevelésben, a beteg családtagok ápolásában. Az utóbbi években azonban hazánkban is fokozatosan változik a férfiak helyzete: bár legfőbb feladatuk továbbra is a család anyagi hátterének biztosítása, elvárás feléjük az apaságban – a nevelésben, a gyermek(ek) ellátásának mindennapi feladatában – való aktív részvétel is.

 

A munka és a magánélet harmonizálása

A kutatások szerint azok az alkalmazottak teljesítenek jobban a munkahelyükön, akiket nem pénzzel vagy béren kívüli juttatásokkal (uszodabérlet, üdülési csekk stb.) ösztönöznek, hanem akik rugalmas időbeosztásban dolgozhatnak. Fontos tényező a nyugodt, kiegyensúlyozott lelkiállapot és a stresszkezelés egyéni módjainak kialakítása is, amit egyrészt a szabadidős tevékenységek, másrészt a munkahelyi légkör is meghatároz.

 

A munka és a magánélet harmonizálása az alábbi előnyökkel jár az egyén számára:

 

  • fejleszti az életminőséget és az egyéni jóllétet, boldogságot;
  • segíti a képességek kibontakoztatását;
  • a családi életben serkenti egy új modell kialakítását, amelyben a kötelezettségek méltányosan oszlanak meg;
  • csökkenti a stresszt és a munkával kapcsolatos betegségek kialakulásának kockázatát.

 

A munkáltató számára is számos előnnyel jár a családi kötelezettségeket tiszteletben tartó, toleráns légkört teremtő munkahely kialakítása, mivel:

 

  • vonzó az alkalmazottak számára, ami növeli a vállalat versenyképességét;
  • csökkentheti a fluktuációt (a felmondások és új alkalmazottak felvételének gyakoriságát);
  • kevesebb a betegség miatti távol maradás;
  • nő az alkalmazottak motivációja, ezzel a munkavégzés hatékonysága is.

 

A munka és a magánélet egyensúlyának felbomlása

A stressz természetes emberi válasz a kihívást jelentő vagy veszélyes helyzetekre. Kismértékű stressz – például a szoros határidő – még hasznos is lehet, mert fokozott energiához és termelékenységhez vezethet. A hosszú ideig tartó vagy túl nagy nyomás azonban fizikailag és mentálisan is megerőltető. A hosszabb ideje fennálló, krónikus stressz miatt kialakuló érzelmi kimerültség negatívan befolyásolja a teljesítményt és a családi kapcsolatokat is.

 

A munka és a magánélet egyensúlyának felborulása az egyénre (munkavállalóra) és a munkáltatójára nézve is hátrányos. Az egyén számára azért, mert romlik a fizikai, szellemi és lelki állapota, elvesztheti a motivációját (láas még: kiégésburnout). A munkáltató szempontjából pedig azért, mert nő a munkahelyi stressz, gyengül a dolgozói elköteleződés, ezáltal romlik az eredményesség.

 

A munka és a magánélet egyensúlyának megteremtése állami szinten

A munka és magánélet egyensúlyának megteremtése nemcsak a munkavállalóknak, hanem a vállalatoknak és a társadalom egészének is nagy kihívást jelent. Ha a munkahelyi kötelezettségek lehetővé teszik a harmonikus életvezetést, az bátorítólag hat többek között a gyermekvállalásra is. Ily módon a munka és magánélet egyensúlya – több európai országhoz hasonlóan – hazánkban is a családbarát politika eszköze.

 

Az Európai Unió Tanácsa 2019 júniusában fogadta el a munka és a magánélet közötti egyensúlyról szóló irányelvet, amelynek legfőbb célja, hogy a szülők és a gondozást végzők ne kényszerüljenek a családi élet és a karrier közti választásra.

 

Az irányelv főbb céljai:

 

  • növekedjen és javuljon a nők részvétele és helyzete a munkaerőpiacon;
  • bővüljön a családi szabadságok és rugalmas munkafeltételek lehetősége a férfiak körében;
  • a munkavállalók szabadságra mehessenek a rászoruló hozzátartozóik ápolása-gondozása céljából.

 

Javaslatok az egyensúly javítására

Időgazdálkodás: gondolja végig életének prioritásait, és összpontosítson a kulcsfeladatokra, az igazán fontos dolgokra. Tekintse át egy tipikus hét feladatait, és próbálja meg csökkenteni az időveszteséget (pl. vásároljon online, csökkentse ingázását, kerülje a közösségi média túlzott használatát, mondja le a nem fontos találkozókat stb.).

 

Határok meghúzása: határozza meg pontosan a munkaidejét, és szabadidőben ne foglalkozzon munkahelyi problémákkal, feladatokkal. Ne vigye haza a munkáját, otthon ne olvassa az irodai levelezését, kapcsolja ki a céges telefont, és lehetőleg hagyja az irodában a munkahelyi feszültséget is.

 

Regenerálódás: szánjon időt a regenerálódásra, akkor könnyebben veszi az akadályokat. A pihenőidő fontos a sikerhez, ezért rendszeresen szánjon időt arra, ami kikapcsolja, olvasásra, sportolásra, kirándulásra vagy akár a semmittevésre. Lásd még: Miért jó aktívan pihenni?

 

Munka élvezete: időnként minden munka fárasztó vagy stresszes, de ezt könnyebb elviselni, ha szereti a munkáját. Ha rosszul érzi magát a munkahelyén, fontolja meg a munkahely-változtatást. Érdemes belevágni a tanulásba is, ami frissen tartja az elmét, és előrelendítheti a karrierjét is.

 

Pénzügyek átgondolása: kutatások azt mutatják, hogy ha az alapvető szükségletek kielégülnek, a magasabb jövedelem nem feltétlenül vezet boldogsághoz. Boldog lehet új autó nélkül is vagy egy olcsóbb otthonban – mindezekért a szabadidős élmények kárpótolják.

 

Kapcsolatok ápolása: a jó kapcsolatok segítenek megbirkózni a stresszel, de ezek kialakításához idő szükséges. Ha van rá mód, részesítse előnyben a családjával, barátaival, szeretteivel töltött időt a túlmunkával szemben.

 

Sport, egészségmegőrzés: a testmozgásra nemcsak a testünknek van szüksége, hanem segít mentálisan is felfrissülni: a rendszeres testmozgás bizonyítottan csökkenti a stresszt, a szorongást, a depressziót.

 

Emellett fontos az egészséges életmód: a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás, az egészséges táplálkozás, a dohányzás, a túlzott alkoholfogyasztás kerülése.

 

 

Kapcsolódó tartalmak:

Anyék védelme a munkába való visszatérésig

Munkahelyi egészségvédelem

Boldogság és egészség

KULCSSZAVAK
egyensúly  |   jóllét  |   karrier  |   stressz  |   kiégés  |   kimerültség  |   burn-out  |   regenerálódás
1812 nagy gomb

KOLLÉGÁINK SEGÍTENEK

Hívja az EGÉSZSÉGVONALAT!

EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNERÜNK

bm

 

sz2020 also infoblokk

Mentés
Sütik testreszabása
A többi weblaphoz hasonlóan mi is sütiket használunk a weblap teljesítményének fokozására, amennyiben ezeket visszautasítja az oldal működése bizonytalanná válhat!
Mindent elfogad
Mindent visszautasít
További információk
Analytics
Az adatok elemzésére használt eszközök egy webhely hatékonyságának mérésére és működésének megértésére.
Google Analytics
Elfogad
Visszautasít