egeszsegvonal logonnk logo szurkearnyalatos

1812 gomb

eeszt gomb

eeszt gomb

A nyáktömlőgyulladás (bursitis) egy fájdalmas ízületi duzzanat. Az ízületeket kipárnázó nyáktömlőket hívjuk burzáknak – ezek kb. hetven helyen találhatók meg az emberi testben. Feladatuk az ízületek, inak és az izmok mozgásának elősegítése, megkönnyítése.

 

A bursitis általában az adott ízület túlerőltetése (pl. sportolás) következtében jön létre, de kialakulhat traumatikus sérülés (ráesik a térdére vagy a könyökére), illetve fertőzés (mélyebb horzsolás, vágás bakteriális elfertőződése) révén is. A gyulladás legtöbbször a könyöknél jön létre („teniszkönyök”), de kialakulhat a vállnál, a csípőnél, a térdnél („apácatérd”) vagy a sarok környékén (Achilles-ín) is.

 

A bursitis főbb tünetei

A bursitis tünetei a gyulladás súlyosságától és kiterjedésétől függően az alábbiak lehetnek:

 

  • ízületi fájdalom (mozgatásra, de gyakran nyugalomban is);
  • nyomásra vagy mozgatásra a fájdalom növekszik;
  • a fájdalom pihentetésre sem enyhül;
  • az ízület környéke duzzadt, meleg;
  • a bőr egy része érzékenyebb, mint a környezete;
  • az érzékeny bőr bepirosodik. 

 

Mit tegyen otthon bursitis esetén?

Pihentesse az érintett ízületet! Igyekezzen minél kevésbé mozgatni az adott testrészt. Jégkockákat, hideg vizes palackot vagy bármilyen mirelit terméket (pl. fagyasztott borsót) tekerjen törölközőbe vagy konyharuhába és kb. 10 percre tegye a gyulladt testré. Szükség esetén pár óránként ismételje meg a jegelést.

 

Nem múló vagy nehezen viselhető fájdalom esetén vegyen be nem szteroid gyulladáscsökkentőt (pl. ibuprofen hatóanyagú gyógyszert) vagy paracetamolt.

 

Fontos! A betegtájékoztatóban leírt adagot ne lépje túl!

 

Mit NE tegyen?

  • NE erőltesse a duzzadt testrész mozgatását!
  • NE nyomogassa, NE ütögesse!

 

Mikor forduljon orvoshoz?

Mindenképpen forduljon orvoshoz, ha a tünetek 1-2 hetes otthoni kezelés ellenére sem javulnak, illetve ha a fájdalom erősödik (lüktető, pulzáló fájdalom). Orvosa szükség esetén továbbirányítja a megfelelő szakrendelésre.

 

Fontos! Mielőbb keresse fel háziorvosát, ha egyáltalán nem tudja vagy egyre nehezebben tudja mozgatni az adott ízületet, testrészt, illetve ha belázasodik!

 

A bursitis diagnosztizálása és kezelése

Amennyiben orvosi kezelés is szükséges, az orvos először felveszi a kórtörténetet (anamnézist), majd elvégzi a szükséges fizikai vizsgálatokat. Ezután elrendelhet kiegészítő vizsgálatokat is: röntgent, ultrahangot, illetve mintavételt a gyulladást okozó folyadékból (az esetleges fertőzés megállapítására).

 

A bursitis kezelése mindig a kiváltó okoktól függ. A tüneti kezelés mellett legtöbbször a gyógytorna lehet az elsődleges terápia. 

 

A bursitis legtöbb fajtája hatékonyan kezelhető műtéti beavatkozás nélkül, ugyanakkor ha ezek nem vezetnek eredményre, illetve bakteriális fertőzés esetében szükség lehet a burza műtéti megnyitására és lecsapolására vagy eltávolítására.

 

Általában sebészi terápia javasolt abban az esetben is, ha visszatérő gyulladásról van szó.

 

Lehetséges szövődmények

A nyáktömlőgyulladást minden esetben kezelni kell! Szövődmények akkor fordulhatnak elő, ha a beteg nem fordul időben orvoshoz, hanem – akár hosszú ideje fennálló tünetek esetén is – maga próbálja (gyógyszerrel) a fájdalmat megszüntetni vagy folyamatos jegeléssel csökkenteni. Ezzel azonban csak elnyomja a tüneteket, nem szünteti meg.

 

Ha a gyulladást fertőzés okozza, akkor a fertőzés ilyen esetben továbbterjedhet, még súlyosabb problémákat okozva.

 

A bursitis megelőzése

A túlsúly megerőlteti az ízületeket – egészséges táplálkozással és rendszeres testmozgással igyekezzen elkerülni az elhízást!

 

Egy nyílt seb elfertőződhet – a gyulladt területet tartsa tisztán, de semmiképpen ne próbálja meg felvágni vagy más módon megnyitni a gyulladt részt!

 

Kerülje az izmok, ízületek túlzott megterhelését! Sportolás vagy bármilyen nagyobb mértékű erőkifejtés (pl. költözés, utazás – cipekedés, súlyok emelése) előtt mozgassa be a karját, lábát (bemelegítés)! Egyszerre ne végezzen hosszú ideig tartó erőkifejtést, tartson szüneteket! (Pl. lépcsőn járáskor pihenjen egy kicsit a lépcsőforduló)

 

Kerülje a tartós könyöklést, térdelést, ülést, egy helyben állást!

 

Használjon kompressziós kötést, fáslit! Mindig kényelmes lábbelit hordjon!

 

Ajánlott tartalom: Tippek az egészséges ízületekért

KULCSSZAVAK
nyáktömlő  |   burzitisz  |   ízület  |   izom  |   túlerőltetés  |   ízületi kopás  |   gyulladás  |   mozgás
1812 nagy gomb

KOLLÉGÁINK SEGÍTENEK

Hívja az EGÉSZSÉGVONALAT!

EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNERÜNK

bm

 

sz2020 also infoblokk

Mentés
Sütik testreszabása
A többi weblaphoz hasonlóan mi is sütiket használunk a weblap teljesítményének fokozására, amennyiben ezeket visszautasítja az oldal működése bizonytalanná válhat!
Mindent elfogad
Mindent visszautasít
További információk
Analytics
Az adatok elemzésére használt eszközök egy webhely hatékonyságának mérésére és működésének megértésére.
Google Analytics
Elfogad
Visszautasít