egeszsegvonal logonnk logo szurkearnyalatos

1812 gomb

eeszt gomb

eeszt gomb

Nem csak a menstruáció időszaka járhat kellemetlen tünetekkel, hanem már a vérzést megelőző időszak is. Ezeknek a tüneteknek az összefoglaló neve a premenstruációs szindróma, azaz menstruáció előtti kórkép, rövidítve PMS. A premenstruációs tenzió (PMT) is ugyanezt takarja.

 

A PMS, mint azt a neve is jelzi, a menstruáció előtti időszakban, a peteérést követően jelentkezik, többnyire a 20 és 40 év közti nőknél, és a menstruáció kezdetével ér véget. Vannak, akik már hetekkel a havivérzés előtt (havi rendszerességgel) tapasztalják a tüneteket, és vannak, akiknél sohasem jelentkezik.

 

A tünetegyüttes az életminőséget jelentősen befolyásolhatja, akár a mindennapi tevékenységeket, a munkavégzést is akadályozhatja.

 

A PMS kialakulásának okai

A prolaktin hormon a női szervezetben alapállapotban csak igen alacsony mennyiségben található. A premenstruális panaszoktól szenvedő nők vérében a prolaktin szintje gyakran emelkedik a normális értékhez képest magasabbra.

 

A magas prolaktinszint miatt csökken az ún. sárgatesthormon (progeszteron) termelése. Emiatt megbomlik a petefészekhormonok ösztrogén–progeszteron egyensúlya. A túlsúlyba került tüszőhormon tehető elsősorban felelőssé a PMS-tünetek kialakulásáért.

 

A PMS jellemző tünetei

A premenstruációs szindróma személyenként és akár havi szinten is más-más tünetekkel jelentkezhet. Előfordulhat például, hogy valakinél általában fejfájással jár, míg mások az egyik hónapban puffadást és enyhe hasfájást tapasztalnak, máskor pedig inkább ingerlékenységet vagy alvászavarokat.

 

A leggyakoribb PMS-tünetek:

 

  • hangulatingadozás;
  • szorongás, feldúltság, ingerlékenység;
  • fáradtság vagy alvászavarok;
  • puffadás vagy hasfájás;
  • hátfájás, fejfájás;
  • a boka feldagadása;
  • emlők érzékenysége;
  • pattanásos bőr;
  • gyorsabban zsírosodó haj;
  • az étvágy megváltozása;
  • a libidó megváltozása;
  • bizonyos ételek megkívánása,ó;
  • súlygyarapodás;
  • hasmenés, székrekedés;
  • szervezet vízvisszatartásának fokozódása.

 

Mikor forduljon orvoshoz?

Fej- vagy hasfájás esetén a legtöbb nő vény nélkül kapható fájdalomcsillapító készítményt vesz be. Ám vannak olyan helyzetek, amikor ajánlott szakembert felkeresni – ilyen például, ha semmi nem használ a tünetek enyhítésében, vagy ha a panaszok olyan mértékűek, hogy már a mindennapi életre is kihatással vannak.

 

Érdemes a tünetekről két-három menstruációs cikluson át naplót vezetni, és ezt a háziorvosnak vagy a nőgyógyász szakorvosnak is megmutatni. Ez is segíthet a legmegfelelőbb kezelési módok megtalálásában.

 

A PMS kezelése

Bár kellemetlen tünetekkel járhat, a premenstruációs szindróma néhány egyszerű tanács megfogadásával enyhíthető. Érdemes különösen odafigyelni a rendszeres mozgásra és az egészséges táplálkozásra is. Ha a nap folyamán többször, kis adagokban történik az étkezés, az segíthet elkerülni, illetve mérsékelni az emésztési panaszokat (pl. a puffadást, hasfájást). Kerüljön a tányérra sok gyümölcs, zöldség és teljes kiőrlésű lisztből készült ételek. Ezek összetett szénhidrátokat tartalmaznak, amelyek lassabban látják el a testet energiával, mint az egyszerű szénhidrátok. Így megelőzhető a nap folyamán hirtelen kialakuló éhségérzet, illetve fáradtság.

 

A vitaminokban gazdag növényi tápanyagok nemcsak a PMS tüneteit segíthetnek mérsékelni, hanem hosszú távon is egészségbarát a fogyasztásuk. Emellett érdemes kerülni a magas sótartalmú ételeket, mivel ezek hozzájárulhatnak a test folyadék-visszatartásához, ami puffadáshoz vezethet. A vízfogyasztást viszont érdemes fokozni ilyenkor.

 

Az alvás fontosságáról sem szabad megfeledkezni: éjszakánként legalább 7-8 óra alvás ajánlott. Aki úgy érzi, túl stresszes a nyugodt pihenéshez, annak ajánlott a jóga vagy a meditáció kipróbálása. A stressz csökkentése azért is fontos, mert a fokozott idegesség, szorongás felerősítheti a premenstruációs szindróma tüneteit. 

 

Lásd még: 

Egészséges alvási szokások

Stressztűrő képesség fejlesztése

 

Bár könnyű megoldásnak tűnhet nikotin vagy alkohol segítségével megnyugodni, ezek PMS idején még inkább kerülendők. Az alkohol – csakúgy, mint a koffein – nemcsak hogy nem használ a menstruáció előtt, de még fokozhatja is a hangulatingadozást, a fejfájást, a puffadást vagy a kimerültség érzését.

 

Ha a felsorolt tevékenységek hatására nem javul az állapota, forduljon orvoshoz.

 

Orvosa az alábbi terápiák alkalmazása mellett dönthet:

 

 

Nem PMS, hanem PMDD

Néhány nő szokatlanul erősnek, már-már elviselhetetlennek élheti meg a premenstruációs szindróma tüneteit. Az ő esetükben már nem PMS-ről, hanem premenstruációs diszfóriás zavarról (PMDD) van szó.

 

A kivizsgálás, a diagnózis felállítása és a kezelés mindenképpen szakorvosi feladat! Ha fennáll a lehetősége a PMDD-nek, forduljon nőgyógyász szakorvoshoz.

KULCSSZAVAK
menstruáció  |   menstruációs ciklus  |   havivérzés  |   premenstruációs szindróma  |   PMS  |   premenstruációs tenzió  |   PMT  |   hormonok
1812 nagy gomb

KOLLÉGÁINK SEGÍTENEK

Hívja az EGÉSZSÉGVONALAT!

EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNERÜNK

bm

 

sz2020 also infoblokk

Mentés
Sütik testreszabása
A többi weblaphoz hasonlóan mi is sütiket használunk a weblap teljesítményének fokozására, amennyiben ezeket visszautasítja az oldal működése bizonytalanná válhat!
Mindent elfogad
Mindent visszautasít
További információk
Analytics
Az adatok elemzésére használt eszközök egy webhely hatékonyságának mérésére és működésének megértésére.
Google Analytics
Elfogad
Visszautasít