egeszsegvonal logonnk logo szurkearnyalatos

1812 gomb

eeszt gomb

eeszt gomb

A szezonális depresszió a depressziók egyik típusa: az évszakok váltakozásával ciklikusan visszatérő betegség. Előfordulási gyakoriságát a hangulati betegségek 1-2%-ára becsülik, de a lakosság 6-7%-ánál enyhe tünetekkel, alig érzékelhető (szubklinikus) formában jelenik meg.

 

A betegek depressziós – esetleg mániás – tünetei minden évben nagyjából ugyanabban az időszakban, általában ősszel és télen jelentkeznek. Többnyire a tünetek oldódása is azonos időben történik.

 

A szezonális depresszió tünetei

A szezonális depresszió tünetei általában október végén, november elején jelennek meg, és tavasszal enyhülnek, bár ritkább esetekben előfordulhat, hogy a tünetek a tavaszi-nyári időszakban jelentkeznek, és a hideg beálltával enyhülnek. A depresszív időszakot előidéző évszak lezárulta után a páciensek újra jól érzik magukat, és ismét el tudják látni a feladataikat.

 

A környezeti tényezők változásaira a szervezet különböző mértékben reagál, így a tünetek skálája a szinte mérhetetlentől egészen a betegség szintjéig terjedhet. Az évszak kezdetén a tünetek még enyhe mértékben fordulnak elő, majd később – az évszakra jellemző időjárás beálltával – súlyosbodnak.

 

A szezonális depresszió nőknél és fiataloknál gyakrabban alakul ki, és egyénenként változó, hogy a tünetek mennyire enyhe vagy súlyos formában jelentkeznek.

 

A téli időszakban jelentkező depresszió legfőbb tünetei:

 

  • krónikus fáradtság, kimerültség;
  • fokozott alvásigény, romló alvásminőség;
  • általános rossz hangulat, érdektelenség;
  • étvágynövekedés (különösen szénhidrátok);
  • gondolkodási, koncentrálási és döntéshozatali nehézségek.

 

A nyári időszakban jelentkező depresszió tünetei az alábbiak lehetnek:

 

  • alvászavar (leginkább álmatlanság);
  • étvágytalanság, súlycsökkenés;
  • izgatottság, ingerlékenység;
  • nyugtalanság, szorongás.

 

A nyári szezonális depresszió esetén előfordulhat, hogy nem depressziós, hanem mániás tünetek jelentkeznek.

 

A „mániás” szezonális depresszió a következő tünetekről ismerhető fel:

 

  • túlzott feldobottság, jókedv;
  • hiperaktivitás;
  • megnövekedett szociális aktivitás.

 

Mikor forduljon orvoshoz?

Ha olyan depresszív – vagy mániás – tünetei vannak, amelyek az évnek mindig ugyanabban a szakaszában, ciklikusan jelentkeznek, és hátrányosan befolyásolják mindennapi életét, kérjen segítséget háziorvosától, aki szükség esetén gondoskodni fog a szakrendelésre történő beutalásról.

 

Emellett közvetlenül is kérheti pszichológus vagy pszichiáter segítségét. A területileg illetékes pszichiátriai gondozó beutaló nélkül felkereshető.

 

Megfelelő kezelés nélkül a tünetek súlyosbodhatnak, és jelentősen ronthatják az életminőséget.

 

A szezonális depresszió diagnosztizálása

A betegség diagnózisát nehéz felállítani, mert ehhez legalább két éven – általában két télen – keresztül kell megtapasztalni a betegségre jellemző tüneteket.

 

A szezonális depresszió kialakulása

A zavar kialakulásának hátterében összetett biológiai és pszichés folyamatok állnak, de a legnagyobb szerepe az évszakok váltakozásának van. A téli időszakban a lehangoltság érzéséhez, a szezonális depresszió kialakulásához az alábbi hatások együttesen járulnak hozzá:

 

  • kevesebb szabad levegőn tartózkodás;
  • rövidebb nappalok, hosszabb éjszakák;
  • kevesebb napfény;
  • a szervezet vitaminkészleteinek kimerülése a kevesebb zöldség- és gyümölcsfogyasztás miatt;
  • a benti hőmérséklet jelentős eltérése a kinti hőmérséklettől;
  • a szervezet kevesebb melatonin és szerotonin hormont termel, amelyek az alvást és a hangulatot is befolyásolják.

 

A szezonális depresszió kezelése

A szezonális depresszió kezelésében rendszerint az alábbi terápiákat alkalmazzák:

 

 

Fentieken túl fontos szerepet tölt be valamilyen relaxációs technika elsajáítása, jótékony hatású lehet például a jóga, a meditáció, az irányított képzelet, illetve a zene- és művészetterápia

 

A betegség kezelésében a gyakorlatban leginkább bevált a fényterápia, az antidepresszív szerek és a pszichoterápia kombinációjából álló terápia. Az életmód tudatos átalakítása pedig alapvető fontosságú a hangulat javításában: rendszeres testmozgás, minél több fény beengedése a lakásba, irodába, minél több idő eltöltése a szabadban.

 

Lásd még: Testmozgás és mentális egészség

 

A szezonális depresszió szövődményei

A betegség tüneteit minden esetben komolyan kell venni, mert megfelelő kezelés nélkül – hasonlóan a depresszió egyéb típusaihoz – hosszú távon súlyosbodhat, és szövődményeként számos probléma megjelenhet a hétköznapokban.

 

Gyakoribb szövődmények az alábbiak:

 

 

Súlyosabb esetben öngyilkossági gondolatok is megjelenhetnek, amelyek a legrosszabb esetben öngyilkossági kísérletbe is torkollhatnak.

 

Tartósan fennálló, visszatérő lelki gondok esetén háziorvosától is kérhet segítséget ahhoz, hogy megtalálja a megfelelő szakembert, vagy hívhatja a 0–24 órás, ingyenesen elérhető Lelki Elsősegély Szolgálatot is a 116-123-as számon.

 

A Lelki Elsősegély Szolgálat munkatársai krízishelyzetekben és tanácsadás céljából is rendelkezésre állnak. Ha úgy érzi, hogy szakorvosi segítségre van szüksége, keresse fel a területileg illetékes pszichiátriai szakrendelőt.

 

Kapcsolódó tartalmak:

 

Lelkisegély-szolgálatok és kríziskezelés

Egyéni tényezők az egészség megélésében

Boldogság és egészség

KULCSSZAVAK
lehangoltság  |   motivációhiány  |   szorongás  |   alvászavar  |   étvágytalanság  |   megnövekedett étvágy  |   álmatlanság  |   érdektelenség  |   rossz hangulat  |   kimerültség
1812 nagy gomb

KOLLÉGÁINK SEGÍTENEK

Hívja az EGÉSZSÉGVONALAT!

EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNERÜNK

bm

 

sz2020 also infoblokk

Mentés
Sütik testreszabása
A többi weblaphoz hasonlóan mi is sütiket használunk a weblap teljesítményének fokozására, amennyiben ezeket visszautasítja az oldal működése bizonytalanná válhat!
Mindent elfogad
Mindent visszautasít
További információk
Analytics
Az adatok elemzésére használt eszközök egy webhely hatékonyságának mérésére és működésének megértésére.
Google Analytics
Elfogad
Visszautasít