egeszsegvonal logonnk logo szurkearnyalatos

1812 gomb

eeszt gomb

eeszt gomb

Az emberi test számára az egész napos ülés, különösen a monitor előtt vagy egy adott testhelyzetben természetellenes állapot. A szervezet a mozgáshoz alkalmazkodott, a mozdulatlanság és a rossz testhelyzet rövid és hosszú távon is komoly kockázatokkal jár.

 

A WHO adatai szerint jelenleg az emberek 60-85%-a él ülő életmódot, és a gyerekek kétharmada sem mozog eleget, így mára népegészségügyi problémává vált a sok ülés, ami nem csak a mozgásszervrendszert terheli meg, hanem az egész szervezetet.

 

Az ülő életmód káros hatásai

Az ülő életmódhoz a legtöbb esetben inaktív életmód is társul. Az ülőmunkát végzők nagy része nem mozog eleget, ami fokozza a rossz testhelyzet káros hatásait, amelyek a szervezet egészét érintik.

 

Mozgásszervi problémák

Az ülés jobban megterheli a gerincet, mint az állás. Ezt a terhelést fokozza, hogy a legtöbb ember nincs tisztában a helyes üléspozíciókkal, és a helyes üléspozíció sem tartható fenn károsodások nélkül sokáig. A rossz ülés és a mozdulatlanság a porckorongokra nagyon nagy terhet ró. A porckorongsérv vagy gerincsérv és a meszesedések egyre fiatalabb korban okoznak panaszokat. A gondot fokozza, ha olyan munkát végez valaki, ahol féloldalasan kell ismétlődő mozdulatokat tennie, mint például egy pénztárban.

 

A sok ülés miatt a gerinc mellett az izmok, ízületek és porcok is károsodnak, szintén fájdalmat, a mozgás beszűkülését okozva. A fájdalom miatt sokan szabadidejükben is kerülik a mozgást, így tovább romlik az állapotuk.

 

Egyéb mozgásszervi következmények:

 

  • a far- és lábizmok gyengülése, amellyel együtt jár a sérülések, esések kockázatának növekedése;
  • az inaktív életmód miatt a csontok gyengülése;
  • a nyak és váll környékén érzett merevség, fájdalom, és ebből következő mozgásbeszűkülés, fejfájás.

 

Szív- és keringési problémák

Az ülő életmód hatására megnő a keringési problémák és a metabolikus szindróma kockázata. Az ezzel járó magas vérnyomás, magas vércukorszint és koleszterinszint miatt a szív- és érrendszer egészsége kerül veszélybe, nagyobb valószínűséggel alakulnak ki betegségei és azok nagyobb valószínűséggel járnak komoly következményekkel.

 

A hosszadalmas, megszakítások nélküli ülés a visszeresség tüneteit is rontja, járhat a láb megdagadásával, és akár mélyvénás trombózis kialakulásához is vezethet.

 

Emésztési zavarok, elhízás, cukorbetegség

A mozgáshiány miatt nagyobb eséllyel kialakuló elhízás és a vércukorszint szabályozásának problémái a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásához vezethetnek. Gyakori velejáró a nem alkoholos típusú zsírmáj, amely májdaganathoz, májzsugorhoz vezethet.

 

A belek megfelelő működéséhez elegendő folyadék, rostbevitel és mozgás szükséges. Az ülő életmód ezért gyakran székrekedést, renyhe bélműködést, puffadást okoz. A mozgáshiány növeli a béldaganatok kockázatát is.

 

Pszichés zavarok

Az ülő életmódot folytatók között magasabb a depresszióban és szorongásos zavarokban érintettek aránya, és a kognitív funkciók károsodásának valószínűsége. Ennek valószínűleg az az oka, hogy az ilyen életmódot élők nem mozognak eleget, különösen nem szabad levegőn, ami pedig jótékony hatású lenne ezeknek a zavaroknak a megelőzésében vagy javításában.

 

Mennyit kellene mozogni?

Az Egészségügyi Világszervezet ajánlása szerint egy felnőtt számára az ajánlott mozgás hetente legalább 150 perc mérsékelt-közepes intenzitású (a maximális pulzus 50-70%-a) kardiomozgás (vagy 75 perc magas intenzitású), kiegészítve 2x30 perc izomerősítő mozgással. Sőt, a jótékony hatások jelentős növeléséhez ennek kétszeresét ajánlják.

 

Mivel ma már a gyerekek is nagyon sok időt töltenek ülő foglalatosságokkal, fordítson figyelmet rá, hogy rendszeresen szabadon mozogjanak, sportoljanak. A náluk korán kialakuló elváltozások egész életükön át elkísérik őket.

 

Mit tehet otthon és a munkában?

  • A munkahelyén figyeljen a helyes üléspozícióra, de ne maradjon semmilyen pozícióban hosszú ideig, gyakran változtasson rajta;
  • a használt munkaállomás legyen ergonomikus;
  • óránként legalább egyszer álljon fel és mozgassa meg tagjait;
  • a megbeszéléseken, telefonbeszélgetések alatt álljon fel vagy sétáljon;
  • minden napjába iktasson bele valamilyen mozgást;
  • a pihenőidőt igyekezzen aktívan tölteni.

 

KULCSSZAVAK
mozgáshiány  |   inaktivitás  |   ülőmunka  |   gerinc  |   keringés
1812 nagy gomb

KOLLÉGÁINK SEGÍTENEK

Hívja az EGÉSZSÉGVONALAT!

EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNERÜNK

bm

 

sz2020 also infoblokk

Mentés
Sütik testreszabása
A többi weblaphoz hasonlóan mi is sütiket használunk a weblap teljesítményének fokozására, amennyiben ezeket visszautasítja az oldal működése bizonytalanná válhat!
Mindent elfogad
Mindent visszautasít
További információk
Analytics
Az adatok elemzésére használt eszközök egy webhely hatékonyságának mérésére és működésének megértésére.
Google Analytics
Elfogad
Visszautasít