A taj, azaz a társadalombiztosítási azonosító jel egy személyazonosításra szolgáló kód, amelyet az egészségügyi, szociális, egészség- és nyugdíjbiztosítási ügyekkel kapcsolatos ügyintézések során alkalmaznak. A tajkártya egy hatósági igazolványa.
A 2016. január 1. után kiállított, új típusú személyi igazolványok szintén alkalmasak a taj igazolására, ám ennek technikai feltételei még nem mindenhol biztosítottak, így azt javasoljuk, hogy a fent említett ügyintézések esetén tajkártyáját akkor is vigye magával, ha már rendelkezik új típusú személyi igazolvánnyal.
A tajszám csak személyazonosításra szolgál. Az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultságot a szolgáltató külön elektronikus úton ellenőrzi.
Mihez szükséges a tajszám?
A tajszám legfontosabb funkciója, hogy segítségével gyorsan és egyszerűen lehet meghatározni, leellenőrizni, hogy a tajszám birtokosának biztosítási jogviszonya rendezett-e.
Rendezett jogviszony esetén térít a NEAK a biztosítotti jogviszonyhoz kapcsolódóan:
- gyógyszerár-támogatást a gyógyszertárnak;
- ellátási szolgáltatást (vizsgálatot, vizitet, kezelést) a háziorvosnak, szakrendelőnek, kórháznak;
- utal táppénzt a betegnek stb.
A kifizetési oldal mellett a befizetési oldal esetében is az azonosítást szolgálja – azt, hogy a befizetett egészségügyi járulék a megfelelő biztosított személy jogviszonyához kapcsolódjon. Ezért szükséges, hogy tajszámát a bérszámfejtő, foglalkoztató cég részére átadja.
A fentiek értelmében a tajszámot meg kell adni:
- társadalombiztosítás által finanszírozott, támogatott orvosi (egészségügyi) ellátásnál;
- társadalombiztosítási támogatással történő gyógyszer, gyógyászati segédeszköz rendelésénél;
- a szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatások, ellátások biztosításával kapcsolatos ügyintézések során az ügyben eljáró illetékes szervnek;
- a családtámogatási ellátásokkal és fogyatékossági támogatással kapcsolatos ügyintézések során az ügyben eljáró illetékes szervnek;
- a munkaadó részére (aki a munkavállaló egészségügyi járulékát befizeti).
Tajszám igénylése
Újszülöttek esetén
A Magyarországon született magyar állampolgárságú újszülöttek részére a tajkártya kiállítása hivatalból történik, arra vonatkozóan külön kérelmet nem kell benyújtani.
A kormányhivatal hivatalból – a személy- és lakcímnyilvántartás adatszolgáltatását követően – soron kívül, legkésőbb 8 napon belül kiállítja, és a gyermek lakóhelyére vagy a szülő külön kérelmében meghatározott címre postai úton megküldi az újszülött tajkártyáját.
Külföldön született magyar állampolgár újszülött részére a tajkártyát nem állítják ki automatikusan, ehhez kérelem előterjesztése szükséges.
Az eljárás megindításához szükséges:
- külföldön született újszülöttek esetén a magyarországi anyakönyvezési eljárás lefolytatása;
- az anyakönyveztetési eljárást követően magyarországi lakóhelyet igazoló lakcímkártya igénylése.
A tajkártya a lakcímkártya birtokában igényelhető a szükséges nyilatkozatok megtétele mellett.
A kérelem előterjesztése történhet:
- személyesen: a gyermek lakóhelye szerinti kormányhivatalnál vagy kormányablaknál,
- postai úton: az illetékes kormányhivatalnak címezve.
Magyarországon született nem magyar állampolgár újszülött
Születése után az állampolgársága szerinti államban kell anyakönyvezni, és az okmányokkal való ellátását, illetve a magyarországi lakóhely létesítését követően igényelhető a tajkártya.
Örökbefogadás esetén
Nyílt örökbefogadás esetén a régi tajszám marad érvényben.
Titkos örökbefogadás esetén új tajszám kerül leképzésre.
Felnőtt magyar állampolgár
Aki nem rendelkezik tajszámmal, azonban jogosulttá válik társadalombiztosítási, szociális vagy munkanélküli-ellátásra, a lakóhelye / tartózkodási helye szerinti egészségbiztosítási pénztári feladatkörében eljáró kormányhivatalnál (a továbbiakban: kormányhivatal) igényelhet tajkártyát az igénylőlap kitöltésével.
Külföldi állampolgár
A belföldinek nem minősülő biztosított részére a foglalkoztatója a foglalkoztatás megkezdése előtt igényli meg a tajszámot. Diák esetében a foglalkoztató az egyetem vagy főiskola.
Külföldi állampolgár részére a tajkártya meghatározott érvényességi idővel kerül kiállításra. Az érvényességi idő lejárta esetén a tajkártya érvénytelenné válik.
Elveszett vagy ellopott tajkártya pótlása
A tajkártya elvesztése, ellopása, megsemmisülése, megrongálódása esetén igénylőlapon (a NEAK honlapjáról is letölthető) új tajkártya igényelhető (tajkártyamásolat). Az érintett vagy meghatalmazottja a tajkártya pótlását/cseréjét a lakóhelye / tartózkodási helye szerinti kormányhivatalnál igényelheti.
A tajkártya pótlása, cseréje esetén az igényléséhez szükséges dokumentumokat kell benyújtani a hivatalhoz.
Amennyiben a tajkártyát kiállító kormányhivatal hivatalból tudomást szerez a tajkártya eltulajdonításáról, külön kérelem nélkül is intézkedik a kártya pótlásáról. Rendőrségi feljelentés esetén a rendőrség a tajkártya eltulajdonításáról minden esetben értesíti az egészségbiztosítót.
Teendők adatváltozás esetén
A tajkártyán a tulajdonos családi és utóneve, születési ideje, társadalombiztosítási azonosító jele, a kiállító szerv bélyegzőjének lenyomata, a kiállítás dátuma, valamint a kiállító személy aláírása szerepel.
A személyi adatok változása esetén gondoskodni kell az új tajkártya kiváltásáról az adatok változásától számított 15 napon belül.
Jogszabály:
1996. évi XX. törvény a személyazonosító jel helyébe lépő azonosítási módokról és az azonosító kódok használatáról