A közgyógyellátás szociális hozzájárulás a rászorult személyek részére az egészségi állapot megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadások – pl. gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök, gyógyászati ellátások – csökkentése érdekében. A közgyógyellátási igazolvány egy plasztikkártya formátumú hatósági igazolvány, amellyel a közgyógyellátásra való jogosultság igazolható. Közgyógyellátás keretében történő gyógyító ellátás csak érvényes igazolvánnyal vehető igénybe.
A közgyógyellátási igazolvány funkciója
A hatályos és érvényes igazolvány felmutatásával a beteg közgyógyellátásra való jogosultságát igazolhatja, így például orvosa közgyógyellátás jogcímén rendelhet számára ellátásokat, vagy gyógyszer és gyógyászati segédeszközök vásárlásakor anyagi hozzájárulást vehet igénybe.
Az igazolvány bemutatása szükséges:
- gyógyászati segédeszközök vásárlásakor,
- gyógyászati ellátás igénybevételekor.
Az igazolvány bemutatása nem szükséges:
- gyógyszertárakban (a jogosultságot online rendszerben ellenőrzik a vény alapján).
Közgyógyellátás igénylése
A közgyógyellátás iránti kérelmét a beteg nyújtja be a lakóhelye vagy – amennyiben a bejelentett tartózkodási helyén lakik – a tartózkodási helye szerinti kerületi (járási) hivatalhoz.
A közgyógyellátás igényléséhez szükséges dokumentumok:
- Kérelem a közgyógyellátás igazolására formanyomtatvány;
- alanyi jogcím esetén: az alanyi jogcím fennállását igazoló irat (pl. magasabb összegű családi pótlék igazolásáról szóló hatósági igazolvány másolata vagy a rokkantsági ellátást igazoló okirat);
- normatív jogcím esetén:
- havi rendszerességgel járó – nem vállalkozásból, illetve őstermelői tevékenységből származó – jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelméről szóló igazolás;
- nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző tizenkét hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagáról szóló igazolás, gyermektartásdíjra, iskolalátogatási, ösztöndíjra vonatkozó igazolás;
- 16 év feletti gyermek esetében iskolalátogatási igazolás;
- gyógyszerkeret igénylése esetén: háziorvosi igazolás (zárt borítékban) – az igazolás tartalmazza a kérelmező személyes adatait, a társadalombiztosító által támogatott, tartós, gyógyító ellátásra vonatkozó adatokat, illetve a rendszeresen szedett gyógyszerek és/vagy igénybe vett gyógyító ellátások listáját. A dokumentumot a betegnek is alá kell írnia;
- gyógyszerkeret nem igénylése esetén: nyilatkozat kitöltése, hogy nem tart rá igényt.
A gyorsabb ügyintézés érdekében csatolni lehet:
- a gyes, gyed, gyet, családi pótlék, árvaellátás összegéről szóló hatósági bizonyítványt;
- az álláskeresési ellátás határozatát;
- jövedelemmel nem rendelkező kérelmező esetén a Foglalkoztatási Osztály hatósági bizonyítványát;
- vállalkozók esetén a NAV által kiadott jövedelemigazolást;
- nyugdíjasok esetén a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság által kiadott, a nyugdíj összegéről szóló éves igazolást;
- a kérelem benyújtását megelőző hónap nyugdíjszelvényét;
- a válásról, gyermekelhelyezésről rendelkező bírósági végzés másolatát;
- rokkantsági ellátásban részesülők egészségi állapotára vonatkozóan a rehabilitációs hatóság komplex minősítését vagy rokkantsági ellátásban részesülők (2011. december 31. előtti) I. vagy II. csoportú rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjat megállapító döntést.
A kérelemben jelezni kell az átvétel módját (postai út vagy személyes átvétel) is.
A közgyógyellátási igazolvány érvényességi ideje
Fontos! A közgyógyellátásra való jogosultság és az igazolvány hatályossági ideje nem minden esetben egyezik.
- A közgyógyellátásra való jogosultság megszűnése esetén az igazolvány is hatályát veszti.
- Ha az igazolvány érvényességi ideje lejár, de a közgyógyellátásra való jogosultság továbbra is fennáll, akkor a beteg a bejelentést követő 15 napon belül új igazolványt kap, amelynek érvényességi ideje megegyezik a közgyógyellátásra való jogosultság időtartamával.
Teendők személyes adatokban bekövetkezett változás esetén
Változás esetén bejelentést kell tenni a lakóhely szerint illetékes járási hivatalnál. A járási hivatal az igazolvány bevonásával egyidejűleg új igazolványt állít ki a jogosult részére. Az új igazolvány hatályának időtartama megegyezik a közgyógyellátásra való jogosultság időtartamával.
Elveszett közgyógyellátási igazolvány pótlása
Igazolvány elvesztése esetén bejelentést kell tenni a lakóhely szerint illetékes járási hivatalnál. A bejelentést követően az igazolványt a jogosultság igazolására alkalmatlanná nyilvánítják. Amennyiben a jogosultság továbbra is fennáll, a jogosult számára új igazolványt állítanak ki.
Vonatkozó jogszabályok:
- 1993. évi III. törvény a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról
- 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól