Az uniós digitális COVID-igazolvány egy digitális és papír formátumban is elérhető ingyenes okmány, melynek segítségével az Európai Unió 27 tagállamán belül járványügyi korlátozások - például karantén - nélkül lehet utazni. Nem minősül útiokmánynak! Ha valakinek nincs utazási szándéka uniós országba, akkor nem szükséges beszereznie az igazolványt.
Hogyan igazolja a védettséget az uniós digitális COVID-igazolvány?
Az uniós digitális COVID-igazolvány három különféle jogcímen igazolja a védettséget. Az EU által meghatározott feltétetek szerint azt igazolja, ha annak tulajdonosa megkapta a koronavírus elleni vakcinát, ha valaki egy meghatározott időintervallumon belül átesett a fertőzésen és erről pozitív PCR teszttel rendelkezik, illetve igazolja, ha érvényes negatív teszttel rendelkezik.
Ki állítja ki az igazolványt?
A digitális igazolványt az EU tagállamai állítják ki. Bár az egyes tagországok már most megkezdhetik az okmány kiadását és használatát, az egész EU-ra kiterjedő, teljes körű alkalmazása tervezetten 2021. július 1-jén lép életbe.
Milyen nyelven kerül kiállításra?
Az igazolványt minden tagállamban a nemzeti nyelven és angolul állítják ki.
Mit kell érteni Uniós Digitális COVID-igazolvány alatt? Milyen részei vannak?
Az igazolvány a védettség mindhárom lehetséges formáját igazolja, így az alábbi részekből áll:
- magyar oltási igazolvány
- uniós oltási igazolvány
- tesztigazolvány
- gyógyultsági igazolvány
Mi az oltási igazolvány?
Az a dokumentum, amely megerősíti, hogy a birtokos az igazolványt kiállító tagállamban COVID-19 oltóanyagot kapott.
Mi a tesztigazolvány?
Az a dokumentum, amely megerősíti, hogy a birtokoson egészségügyi szakember vagy képzett tesztelőszemélyzet NAAT-tesztet (PCR) vagy antigén gyorstesztet (a COVID-19 antigén gyorstesztek közös és frissített jegyzékében felsorolt valamely típusát) végzett. A dokumentum feltünteti a teszt típusát, azt a napot, amikor a tesztet elvégezték és az EESZT rendszerben rögzített teszt eredményét.
Mi a gyógyultsági igazolvány?
Az a dokumentum, amely megerősíti, hogy a birtokosról egészségügyi szakember vagy képzett tesztelőszemélyzet rögzített az EESZT rendszerben pozitív NAAT-teszteredményt (PCR) és ezt követően felgyógyult a SARS-CoV-2 fertőzésből. Az igazolvány érvényességi idejének utolsó napja az első pozitív NAAT (PCR)-teszteredménytől számított 180 nap.
Van-e érvényességi ideje az igazolványnak?
Az érvényességi idő – a magyar védettségi igazolványhoz hasonlóan- csak a felgyógyulás alapján kiállított igazolvány esetében van.
Milyen információkat tartalmaz az igazolvány?
Az uniós digitális COVID-igazolvány az Európai Parlament és tanács 2021/953 rendelete alapján szabályozott információkat tartalmazza.
Az igazolvány mindhárom formája tartalmazza az alábbiakat:
- a birtokos nevét;
- birtokos születési dátumát;
- az egyedi igazolványazonosítóját;
- célzott betegség vagy kórokozót;
- az igazolvány kiállítóját;
Ezen kívül az egyes igazolványok még tartalmaznak további adatokat.
Oltási igazolvány esetén:
- COVID-19 oltóanyag típusa;
- COVID-19 oltóanyagtermék neve;
- a COVID-19 oltóanyag forgalomba hozatali engedélyének jogosultja vagy az oltóanyag gyártója;
- több dózisból hányadik, valamint a dózisok teljes száma;
- az oltás időpontja;
- az a tagállam vagy harmadik ország, amelyben az oltást beadták;
Tesztigazolvány esetén:
- a teszt típusa (NAAT-teszt, vagy antigén gyorsteszt)
- a teszt neve (NAAT-teszt esetében nem kötelező);
- a teszt gyártója (NAAT-teszt esetében nem kötelező);
- a mintavétel dátuma és időpontja;
- a teszt eredménye;
- a tesztközpont vagy a tesztet végző intézmény (antigén gyorsteszt esetében nem kötelező);
- az a tagállam vagy harmadik ország, amelyben a tesztet elvégezték;
Gyógyultsági igazolvány esetén:
- a birtokos első pozitív NAAT-tesztje eredményének dátuma;
- az a tagállam vagy harmadik ország, amelyben a tesztet elvégezték;
Fontos megjegyezni, hogy gyógyultsági igazolványok kiállítása a Magyarországon kiállításra került Védettségi igazolványoktól eltér!
Hogyan lehet beszerezni az igazolványt?
Az EU-kompatibilis védettségi útlevélhez több módon is hozzá lehet jutni. Az uniós digitális COVID-igazolványra jogosultak az igazolványokat ügyfélkapus hozzáférésükkel és TAJ azonosítójukkal bejelentkezve az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér Lakossági Portálján keresztül kérhetik le, vagy ha papír alapú igazolást kérnek, illetve TAJ azonosítóval nem rendelkező állampolgárok azt a kormányablakoknál ingyen igényelhetik. Az igazolvány kiállítása a kérelem után azonnal megtörténik, viszont - kérelem nélkül - nem kerül hivatalból kiállításra és megküldésre. A papíron kiállított igazolványok pecsét és aláírás nélküli érvényesek, mivel hitelességüket a rajtuk lévő QR-kód biztosítja.
Mobilapplikáción keresztül az EESZT Lakossági (Apple), vagy EESZT alkalmazás (Google) új – EU kompatibilis – verziójában is elérhetők lesznek a digitális COVID-igazolványok.
Hogyan működik?
Mind a digitális, mind a nyomtatott változaton szerepel egy QR-kód az alapvető információkkal és egy digitális bélyegzővel, amely az igazolvány hitelességét szavatolja.
Hogyan lehet leolvasni a QR kódokat?
Uniós rendelet szabályozza a QR-kód felépítését, ezért az okmányon lévő három QR-kódot speciális, mobiltelefonra telepíthető leolvasó szoftverrel lehet leolvasni. A speciális leolvasó szoftver magyar verzióját természetesen a jelenleg is ingyenesen elérhető EESZT Covid Control App EU-kompatibilis verziója fogja biztosítani.
Hogyan lehet mobiltelefonon használni?
A magyar védettségi igazolás elektronikus változata május eleje óta elérhető az EESZT Lakossági mobil applikáción keresztül. Ennek az applikációnak az új verziójával lehet elérni mobilon keresztül is az uniós digitális COVID-igazolványokat.