egeszsegvonal logonnk logo szurkearnyalatos

1812 gomb

eeszt gomb

eeszt gomb

A jet lag, más néven deszinkronózis vagy időzónaváltás-szindróma olyan tünetegyüttes, amelyet a cirkadián ritmus megváltozása okoz. Akkor alakulhat ki, ha valaki egy hosszú repülőút során több (legalább két-három) időzónát lép át rövid időn belül.

 

Minél idősebb valaki, annál nagyobb a valószínűsége, hogy a jet lag tünetei kialakulnak, és nagyobb az esélye rá annak is, aki alvászavarral küzd, vagy nehezebben viseli a stresszhelyzeteket.

 

A jet lag tünetei akár több napig is fennállhatnak, a tünetek keleti irányba haladva jelentősebbek.

 

A jet lag oka

Hosszú, keletre vagy nyugatra tartó repülőút után a gyors időzóna-változás miatt felborul az ember biológiai órája, a cirkadián ritmus.

 

A tünetek erősebbek a nyugatról keletre irányuló repülőutakat követően, mivel ekkor a cirkadián ciklus hosszabbodik, az utazónak tovább kell fennmaradnia, valamint később kell felkelnie, emiatt lassul a ciklus.

 

A keletről nyugatra tartó repülésnél a ciklus rövidül, azaz felgyorsul, ami korai lefekvést és korai felkelést jelent. Ez kevésbé megterhelő, mint a keletre irányuló utazásnál, ezért könnyebben alkalmazkodik hozzá a szervezet.

 

A jet lag tünetei és diagnózisa

A jet lag legfontosabb tünete az alvászavar és a fejfájás, de emellett kísérheti emésztési zavar, feszültség, ingerlékenység is.

 

A jet lag leggyakoribb kísérő tünetei a következők:

 

 

A jet lag betegség diagnózisa a jellemző tünetek alapján könnyen felismerhető és diagnosztizálható.

 

A jet lag kezelése

Terápiát a legtöbb esetben nem igényel a betegség, a tünetek általában maguktól, egy-két nap alatt elmúlnak. Amennyiben erős a fejfájás, vagy nem szűnik, fájdalomcsillapítót lehet bevenni. Ha tolerálható időn belül nem rendeződik az alvás, forduljon háziorvosához, aki enyhe altatót vagy nyugtatót javasolhat. Kedvező hatású a nappali fény és a testmozgás, a sok folyadék fogyasztása, valamint az éjjeli pihentető alvás.

 

A jet lag megelőzése

A jet lag megelőzhető, ha az alvási ciklust már az út előtt úgy alakítja ki, ahogyan a célállomáson lesz, azaz néhány órával előre vagy hátra tolva. Szerencsés az éjszakai érkezés, mert rögtön le lehet pihenni, az órát már előre érdemes átállítani.

 

A rendszeresen szedett gyógyszereket is érdemes átállítani, a helyi időnek megfelelően beszedni. Az út alatt és után mindenképpen mellőzni kell az alkoholt, és érdemes kerülni a koffeint tartalmazó italokat is.

 

KULCSSZAVAK
utazás  |   utazási betegség  |   repülés  |   repülőút  |   időzóna  |   biológiai óra  |   cirkadián ritmus  |   alvászavar  |   alvási ciklus  |   fejfájás
1812 nagy gomb

KOLLÉGÁINK SEGÍTENEK

Hívja az EGÉSZSÉGVONALAT!

EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNERÜNK

bm

 

sz2020 also infoblokk

Mentés
Sütik testreszabása
A többi weblaphoz hasonlóan mi is sütiket használunk a weblap teljesítményének fokozására, amennyiben ezeket visszautasítja az oldal működése bizonytalanná válhat!
Mindent elfogad
Mindent visszautasít
További információk
Analytics
Az adatok elemzésére használt eszközök egy webhely hatékonyságának mérésére és működésének megértésére.
Google Analytics
Elfogad
Visszautasít