A digitális önrendelkezés lehetőséget nyújt az adatokra vonatkozó személyre szabott beállítások létrehozására. A felhasználó beállíthatja, hogy betegdokumentumaihoz ki férhessen hozzá, megadhatja legközelebbi hozzátartozójának telefonszámát, akit értesíteni lehet esetleges vészhelyzet esetén, továbbá lehetőség van a meghatalmazások rögzítésére az EESZT fiókon belül.
Az egészségügyi adatairól való rendelkezéshez mindenkinek joga van. A beteg beállíthatja, hogy ki férhet hozzá adataihoz és betegdokumentumaihoz: ezt az EESZT Lakossági Portálon a digitális önrendelkezésen keresztül vagy a kormányablakban teheti meg. A kormányablakban a digitális önrendelkezéshez fel kell mutatnia személyazonosságát igazoló okmányát (személyazonosító igazolványt, jogosítványt vagy útlevelet), valamint TAJ-kártyáját.
A digitális önrendelkezés a Lakossági Portálon az Önrendelkezés menüpont alatt állítható be, a Rendelkezéseim kezelése fül alatt, ahol négy állapot közül lehet választani: Alapállapot, Egyszerűsített rendelkezéssel szabályozott állapot, Összetett rendelkezéssel szabályozott állapot, illetve Hozzáférést teljesen tiltó állapot. A beteg adataihoz az alapbeállítások szerint a háziorvos és a kezelőorvos férhet hozzá, a betegnek felírt receptekhez pedig a gyógyszerész.
Az alapbeállítás szerint csak az adott szakterület orvosai látnak rá az érzékenyebb egészségügyi adatokra, pl. a pszichiátriai, addiktológiai, szexuális úton terjedő, valamint a HIV/AIDS betegségek dokumentumaira.
Az alapbeállításon kívül az alábbi szabályozott állapotokat lehet beállítani:
- egyszerűsített rendelkezéssel szabályozott állapot
- az adott szakterület dokumentumaihoz való hozzáférést engedélyezheti mindenki számára, korlátozhatja mindenki számára, illetve tilthatja a hozzáférést, azonban szakmai egyezés esetén engedélyezi a hozzáférést;
- az adott szakterület dokumentumaihoz való hozzáférést engedélyezheti mindenki számára, korlátozhatja mindenki számára, illetve tilthatja a hozzáférést, azonban szakmai egyezés esetén engedélyezi a hozzáférést;
- összetett rendelkezéssel szabályozott állapot
- hozzáférési rendelkezéseket adhat a lekérdezőre, a dokumentumtípusra, a betegségkategóriára, a forrásra vonatkozóan;
- engedélyezhet (kivételeket megszabva), illetve korlátozhat (szabályok meghatározásával);
- hozzáférést teljesen tiltó állapot
- minden ellátó számára megtiltja a hozzáférést;
- háromféle állapot lehetséges: szabadon állítható, korlátlan számban, korlátlan irányba;
- kivételek: ki nem váltott eRecept, illetve érvényesíthető eBeutaló esetén, valamint sürgősségi esetben;
- 24 órás engedély kezelőorvosnak
- amennyiben a korlátozás ellenére engedélyezni szeretné kezelőorvosa számára, hogy hozzáférjem betegadataihoz;
- naptári nap kijelölésével, illetve az orvos nevének megadásával állítható be;
- beállítható a Lakossági Portálon keresztül, illetve személyesen, írásban (ha a beteg saját maga rendelkezik, akkor nyilatkozat kitöltése, ha a törvényes képviselő nyilatkozik, akkor jegyzőkönyv írása szükséges).
Ezen felül az alábbi esetekben élhet digitális önrendelkezéssel:
- eProfil adatkezelés:
- beküldés és lekérdezés engedélyezése,
- új adat beküldésének tiltása,
- teljes tiltás;
- gyógyszerelési előzmények:
- engedélyezés,
- tiltás.
Az Önrendelkezés menüponton belül a Személyes információk fül alatt beállíthatja e-mail címét, amelyre értesítéseket kérhet betegdokumentumairól, illetve megadhatja a vészhelyzet esetén értesítendő személy telefonszámát.
A betegdokumentumokkal végzett műveletekről a felhasználó tájékoztatást kaphat az Önrendelkezési menüpont alatt az Adatkezelési napló fülre kattintva.
Az Adatkezelési naplón keresztül megtekinthető a kiválasztott időtartamban:
- a művelet időpontja,
- a műveletet végző orvos vagy gyógyszerész neve,
- a művelet egyedi azonosítója,
- a műveletet végző egészségügyi intézmény és szervezeti egység neve, valamint a gyógyszertár neve,
- a művelet jellege,
- a művelet DÖR vonatkozása (pl. engedélyezett-e a hozzáférés),
- mely dokumentumokra vonatkozott a művelet,
- a műveletazonosító kód.
Az Értesítések beállítása fül alatt megadhatja e-mail címét, amelyre az értesítéseket kéri, valamint kiválaszthatja, hogy mely műveletek esetén kér értesítést e-mail címére: receptfelírás, beutalófelírás, EHR-dokumentum érkezése.
Az Új meghatalmazás fül alatt meghatalmazást rögzíthet a jogosultság céljának kiválasztásával.
A Képviseletre jogosultak fül alatt áttekintheti a képviseletre jogosultak listáját az alábbi információkkal: elnevezés, rögzítés ideje, érvényesség kezdete, érvényesség vége, képviselő adatai, státusz, cél, képviselet típusa, műveletek.
A Képviseleti jogosultságok fül alatt megtekintheti, hogy milyen képviseleti jogosultságokkal rendelkezik.
A felhasználóknak érdemes alaposan átgondolni a döntéseiket, mert a meghozott rendelkezések visszavonásig érvényesek maradnak.
Kapcsolódó tartalmaink:
EESZT profil létesítése (eProfil)