egeszsegvonal logonnk logo szurkearnyalatos

1812 gomb

eeszt gomb

eeszt gomb

A szívkoszorúér-betegség jelentős népegészségügyi probléma, melynek kialakulásához számos életmódbeli és egyéb kockázati tényező – mint például a cukorbetegség vagy magas vérnyomás – hozzájárulhat. A szívkoszorúér-betegség megelőzés (prevenció) nélkül szívinfarktushoz, illetve hirtelen szívhalálhoz is vezethet. A rizikófaktorok kedvező irányú befolyásolása csökkenti a halálozást, illetve a megbetegedésre való fogékonyságot.

 

Elsődleges szintű megelőzés

A szívkoszorúér-betegség kialakulásának megelőzésére szolgál. Ebbe beletartozik az egészséges életmód követése, valamint az évenkénti rendszeres orvosi kontroll.

 

  • Egészséges táplálkozás

Megfelelő étrenddel normális szinten tartható a testtömeg-, a vérnyomás- és a vércukorszint, valamint csökkenthető a vérrögképződésre (trombózisra) való hajlam. Táplálkozási szakember (dietetikus) által személyre szabott diétával jelentősen csökkenthető az érelmeszesedés, illetve a szívinfarktus kockázata.

 

    • Alacsony zsírtartalmú ételek fogyasztása: Kétféle zsír létezik, telített és telítetlen. A telített zsíros ételek fogyasztását kerülni kell (koleszterinszint emelkedése). A telítetlen zsíros ételek pedig csökkentik az érelmeszesedés kockázatát (például halolajok, növényolajok, diófélék).
    • Magas rosttartalmú ételek fogyasztása (minél több friss zöldség, gyümölcs).
    • Só- és cukorfogyasztás csökkentése: A túl sok cukor és só fogyasztása növeli a vérnyomást, valamint a szívkoszorúér-betegség kialakulásának esélyét.

 

  • Rendszeres testmozgás

A rendszeres testmozgás hatására javul a szív teljesítménye, csökkentve ezzel a szívkoszorúér-betegség és szívinfarktus kialakulásának kockázatát.

 

A mozgásnak számos kedvező hatása van, így többek között:

 

    • Csökkenthető a vérnyomás. Enyhén magas vérnyomás esetén nem szükséges a gyógyszeres kezelés, elég lehet a rendszeres testmozgás.
    • Csökkenthető a testsúly. Ideális testsúllyal javul az egészségi állapot, és csökkenthető a vérnyomás.
    • Az anyagcsere folyamatos javítása. A vérzsírok-, koleszterin- valamint vércukorszint csökkentése.
    • Hangulatjavító hatású. A depresszió és a szorongásos megbetegedések kialakulásának esélye csökkenthető.

 

  • Testsúlycsökkentés

Az ideális testsúly meghatározásában segítséget nyújthat a BMI kalkulátor használata. A normál BMI 18,5 és 25 között van. A magas BMI-érték (több mint 25) növeli a szívkoszorúér- és cukorbetegség kockázatát.

 

Bizonyos elhízások esetén javasolt a derékkörfogat mérése is. Jelentős szív- és érrendszeri kockázatot jelent nőknél a 88 cm, férfiaknál a 102 cm feletti derékkörfogat.

 

A fogyás előnyei: 

    • csökkenthető a vérnyomás;
    • javítható a koleszterinszint;
    • javítható a vércukorszint;
    • csökkenthető a cukorbetegség, érelmeszesedés, szívkoszorúér-betegség, sztrók (stroke) kialakulásának esélye;
    • csökkenthető vagy megelőzhető az ízületi fájdalom;
    • csökkenthető egyes rákbetegségek kialakulásának kockázata.

 

  • Dohányzástilalom

A dohányzás a szívkoszorúér-betegség egyik fő rizikófaktora. Emeli a vérnyomást és a pulzusszámot, fokozza a vérrögképződésre való hajlamot, károsítja az erek falát, továbbá számos egyéb szervrendszer károsodását is okozza (pl. tüdőbetegségek, daganatos betegségek).  A dohányosok esetében ötször nagyobb az érelmeszesedés, a fogínybetegség és a tüdőbetegség kialakulásának esélye. A leszokásnak több módja is van: lehet viselkedésterápiával, gyógyszeres támogatással, illetve egyéb alternatív módszerekkel.

 

A dohányzásról való leszokás pozitív következményei:

    • csökken a vérnyomás és a pulzusszám;
    • a vér oxigénszintje normalizálódik;
    • javul a légzés;
    • köhögés, zihálás, nehézlégzés megszűnése;
    • szívinfarktus, érelmeszesedés, szívkoszorúér-betegség, sztrók (stroke) kialakulásának kockázata jelentősen csökken;
    • a száj és tüdőrák kialakulásának esélye a felére csökken.

 

  • Mértékletes alkoholfogyasztás

A mértéktelen alkoholfogyasztás növeli a szívkoszorúér-betegség kialakulásának kockázatát. Csak zárjeggyel ellátott alkoholt javasolt fogyasztani, és azt is mértékkel (például egy nap maximum 2 deciliter vörösbort). Alkoholfüggőség esetén orvosi segítséget kell kérni a leszokáshoz. Ennek elmulasztása esetén elvonási szindróma alakulhat ki.

 

A rendszeres alkoholfogyasztás abbahagyása esetén:

    • csökken a vérnyomás és a pulzusszám;
    • javul a szív működése;
    • csökken a krónikus gyomornyálkahártya-gyulladásnak esélye;
    • csökken a cukorbetegség, érelmeszesedés, szívkoszorúér-betegség, sztrók (stroke) kialakulásának esélye;
    • javul a máj regenerálódásának mértéke.

 

Másodlagos szintű megelőzés

A betegség kialakulásának felismerése, még a kezdeti fázisban, mielőtt tüneteket okozna. A cél rendszeres, évenkénti kardiológiai szűrővizsgálatok elvégzése. A mielőbbi hatásos kezelés érdekében fontos a korai felismerés.

 

A szűrővizsgálatok jellemzői:

  • gyorsak,
  • hatékonyak,
  • viszonylag olcsón kivitelezhetők,
  • veszélytelenek.

 

A szűrések során megtörténik a korai felismerés, majd ennek függvényében további vizsgálatok elvégzése, a felfedezett betegségek kezelése.

 

Harmadlagos szintű megelőzés

A betegség súlyosbodásának, valamint szövődményeinek megelőzése a cél. Ebbe beletartozik az életmódváltás, terápiás kezelések (szívkoszorúér-betegség), valamint rehabilitációs ellátások.

KULCSSZAVAK
megelőzés  |   kardiovaszkuláris szűrővizsgálatok  |   védőoltások  |   szívkoszorúér-betegség
1812 nagy gomb

KOLLÉGÁINK SEGÍTENEK

Hívja az EGÉSZSÉGVONALAT!

EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNERÜNK

bm

 

sz2020 also infoblokk

Mentés
Sütik testreszabása
A többi weblaphoz hasonlóan mi is sütiket használunk a weblap teljesítményének fokozására, amennyiben ezeket visszautasítja az oldal működése bizonytalanná válhat!
Mindent elfogad
Mindent visszautasít
További információk
Analytics
Az adatok elemzésére használt eszközök egy webhely hatékonyságának mérésére és működésének megértésére.
Google Analytics
Elfogad
Visszautasít