egeszsegvonal logonnk logo szurkearnyalatos

1812 gomb

eeszt gomb

eeszt gomb

Az intimtorna (gátizomtorna, medencefenékizom-torna) a medencealapon elhelyezkedő kisizmok megéreztetése, tudatosítása és karbantartása. Negyvenéves kor felett, illetve nőknél a szülés körüli időszakban a naponta végzett intimtorna nagymértékben javítja a gátizmok megfelelő működését.

 

A gátizmok alátámasztják a kismedencei szerveket, lezárják a kismedence kimenetét, a húgy- és ivarszervek rendszerét. A végbélnyílást záró izom a székletürítést szabályozza, a mély harántgátizom a belső szerveket támasztja, és nőknél segíti a szülést. A végbélemelő izomnak a belek tartásában és a székletürítésben van szerepe.

 

Az izomgyengülés okai és tünetei

Az életkor előrehaladtával a szervezetet érő behatások miatt az izmok fokozatosan gyengülnek, és többféle problémát okozhatnak. A menopauza időszakában és azt követően a záróizmokat fedő nyálkahártya egyre inkább elvékonyodik, és tömítő, elzáró funkciója is gyengül. A nyálkahártya-elvékonyodás és az izomgyengülés együttes hatása miatt a változókorban gyakran jelennek meg vagy erősödnek fel az intim tünetek.

 

A medence kimenetét lezáró izomlemez gyengülése miatt sérül a záró funkció, ezért az izom nem képes maradéktalanul ellátni a feladatát. Amennyiben ez az izom meggyengül, az egyén elveszti a vizelet, széklet vagy szél megtartásának kontrollját. Az erővesztés elsőként a húgycsőzáró izmot, később a hüvelyt, majd a végbelet érinti.

 

Az első tünetek között szokott megjelenni a végbél kötőszöveti gyengülését jelző aranyér – a végbél és végbélkörnyék vénáinak csomós tágulata – is, amelynek hajlamosító tényezői között szerepel többek között a székrekedés, a várandósság és szülés, a nehéz fizikai erőkifejtés és a tartósan álló vagy ülő életmód.

 

Élettani viszonyok között a hólyag és a húgycső hátrafelé tompaszöget zár be. Nőknél az elülső hüvelyfal süllyedésével az általuk bezárt szög csökken, és a húgycső beboltosul a hüvelybe. A folyamat hátterében többszöri vagy nehéz szülés, általános kötőszöveti gyengeség, korábbi kismedencei radikális műtét állhat, de hajlamosító tényezők az elhízás, a dohányzás és az erős köhögési rohamok is. Ha a hólyagban nagyobb a hasűri nyomás, mint a húgycső záróizmai között, a vizelet elfolyik a nyomáscsökkenés irányába. Kialakul a stresszinkontinencia, amely fizikai terhelést (tüsszentést, köhögést, emelést, sportolást) kísérő, vizelési ingerrel nem járó, akaratlan vizelettartási zavart jelent.

 

A vagina a női nemi szervek egyik legfontosabb izma, amely szüléskor jelentős mértékben kitágul, regenerációjához idő kell. A szülést követően így sok nő érezheti tágabbnak a hüvelyét, ami ronthatja az intim együttlét minőségét.

 

Intimtornamódszerek

Az intimtornának számos módszere létezik, amelyek mindegyikére igaz, hogy csak helyesen kivitelezett gyakorlatok esetén fejtik ki jótékony hatásukat a szervezetre. Ezért a feladatok precíz elsajátításához érdemes képzett szakember (tréner) segítségét igénybe venni, és tanfolyami keretek között megkezdeni a gyakorlást. Ha a tanfolyamon elsajátította a gyakorlatok helyes végzését, otthon már napi pár perces gyakorlással rengeteget tehet a gátizomzat funkciójának javításáért, megtartásáért.

 

A legismertebb intimtornamódszerek az alábbiak:

  • Kriston intim torna. A Kriston Andrea által kidolgozott módszer igazolt hatásossága az izomfejlesztő koncepciónak, az alhasi szervek egészséges funkcióját javító eszköztárnak és az egyedi oktatási módszernek köszönhető. A módszer három pilléren nyugszik: a mozgásprogramon, az alhasat védő szokásokon és az érzelmeket meghatározó gondolkodási stratégián.
  • Aviva-módszer. A speciális mozgásgyakorlatok a hormonháztartással összefüggő problémák megelőzését és megszüntetését, a hormonrendszer egyensúlyának visszaállítását célozzák.
  • Cantienica erőnléti és kondicionáló program. Kidolgozója Benita Cantieni, aki az anatómiai alapokon nyugvó alakformáló és testtartásjavító módszert fejlesztette ki. A program a medencealapi izomzat tudatos használatát célozza a gerinc kétirányú függőleges nyújtásával, a mélyizomzat elemeinek összekötésével, valamint dinamikus lazítással és nyújtással.
  • Kegel-gyakorlatok. Az Arnold Kegel nőgyógyász által kifejlesztett módszer az inkontinencia tüneteinek csökkentését szolgálja.
  • Paula-módszer: Paula Garbourg módszere a renyhe gyűrűsizmok erősítését célozza, ami számos egészségügyi problémára, többek között az inkontinenciára jelenthet megoldást.

Az intimtorna fő javallatai

Az intimtorna a gátizmok gyengülésének megelőzésére, az izomcsoport erősítésére, szülésre történő felkészítésére és szülés utáni regenerálására, a menopauza egyes tüneteinek mérséklésére, a vizelet-, széklet- és szélvisszatartási zavarok, illetve az aranyér megelőzésére vagy tüneteinek csökkentésére is alkalmas.

 

Az intimtorna végzése férfiak számára is ajánlott merevedési zavar, prosztatagyulladás, herevisszér-tágulat megelőzése vagy tüneteinek csökkentése érdekében. A gyakorlatok rendszeres végzése jótékony hatású a prosztataműtétet követő intim problémák esetén is. Az intimtorna révén javítható a szexuális együttlétek minősége, és megnövelhető azok időtartama is.

 

Az intimtorna ellenjavallatai

A várandósság idején végzett intimtorna kifejezetten jótékony hatású, azonban bizonyos állapotokban – például a méhizomzat tónusának fokozódása esetén – nem ajánlott. Ugyanakkor a speciális gyakorlatok rendszeres végzése jelentősen csökkenti a korai méhösszehúzódások gyakoriságát. Veszélyeztetett terhesség esetén az intimtorna csak a szülész-nőgyógyász kezelőorvos engedélyével alkalmazható.

 

Mióma (a méh izomfalát alkotó simaizomsejtekből kiinduló, tokkal körülvett jóindulatú daganat) esetén is végezhetők a tornagyakorlatok. Vérzéses tünetek megjelenésekor azonban javasolt a gyakorlatok felfüggesztése vagy alacsony intenzitással történő végzése.

 

Kismedencei sebészeti beavatkozás után közvetlenül csak kellő gyakorlattal rendelkező személyeknek javasolt az intimtorna, amely felgyorsítja a szövetek műtét utáni regenerálódását. Kezdők számára a műtétet követő 6 hét elteltével javasolt megkezdeni a mozgássor elsajátítását. Kismedencei daganat megléte esetén csak a kezelőorvos engedélyével végezhető intimtorna.

 

Az intimtorna jótékony hatásai

A fizikai aktivitás – beleértve az intimtorna rendszeres végzését – erősíti az izmokat, növeli az altest belső megtartóerejét, és fokozza a nyálkahártya anyagcseréjét.

 

A rendszeresen végzett intimtorna hatására:

  • javul a bélmozgás,
  • könnyebbé válik a székletürítés,
  • enyhülnek a székrekedés tünetei.
  • Az izomgyengeség okozta stresszinkontinencia javulásával megszűnik a vizeletvesztés. Feszesebbé válik a hüvely, ami az intim együttlétek minőségének jelentős javulását és az orgazmuskészség növekedését eredményezi.
  • A végbél és a medence izmainak erősítésével enyhülnek vagy megszűnnek az aranyeres panaszok.
  • Csökken az altest gyulladási hajlama, mivel a záróizmok megerősödése miatt a kórokozók nyílásba való bejutásának esélye is csökken, és ellenállóbbá válik a nyálkahártya.
  • Szabályozottabbá válhat a menstruáció, megszűnhetnek vagy enyhülhetnek a menstruációs görcsök.
  • Fokozódik a fogamzásra való képesség és a nemi vágy.
  • A hüvely erősödésével csökken a hólyag és a méh előreesésének, süllyedésének esélye.
KULCSSZAVAK
gátizomtorna  |   medencefenékizom-torna  |   záróizom  |   gátizom  |   gyűrűsizmok  |   nyálkahártya  |   stresszinkontinencia  |   szülés  |   méhsüllyedés  |   aranyér  |   székrekedés  |   menopauza  |   prosztatagyulladás  |   prosztataműtét
1812 nagy gomb

KOLLÉGÁINK SEGÍTENEK

Hívja az EGÉSZSÉGVONALAT!

EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNERÜNK

bm

 

sz2020 also infoblokk

Mentés
Sütik testreszabása
A többi weblaphoz hasonlóan mi is sütiket használunk a weblap teljesítményének fokozására, amennyiben ezeket visszautasítja az oldal működése bizonytalanná válhat!
Mindent elfogad
Mindent visszautasít
További információk
Analytics
Az adatok elemzésére használt eszközök egy webhely hatékonyságának mérésére és működésének megértésére.
Google Analytics
Elfogad
Visszautasít