egeszsegvonal logonnk logo szurkearnyalatos

1812 gomb

eeszt gomb

eeszt gomb

A vércukorszint kritikus érték alá csökkenését hipoglikémiának nevezzük. Erre az állapotra utalnak a köznyelvben elterjedt „leesett a cukra” és „hipózik” kifejezések is.

 

Leggyakrabban cukorbetegeknél – főként az inzulinterápiában részesülőknél – fordul elő, de egyéb állapotok is előidézhetik. A kezeletlen alacsony vércukorszintnek súlyos következményei lehetnek, ezért rendkívül fontos a vércukorszint mielőbbi rendezése és a hipoglikémia okának tisztázása.

 

A hipoglikémia főbb tünetei

Az alacsony vércukorszint tünetei egyénenként különbözők lehetnek. Leggyakrabban a következő kezdeti tünetek jelentkeznek:

 

 

Amennyiben a vércukorszint nem rendeződik, további tünetek is jelentkezhetnek:

 

 

Mi a teendő hipoglikémia esetén?

Ha a cukorbeteg személy az alacsony vércukorszint tüneteit tapasztalja, gyorsan felszívódó szénhidrát (pl. kockacukor, szőlőcukor) fogyasztása javasolt, majd körülbelül 15 perc elteltével vércukorszint-mérés szükséges. Amennyiben a vércukorszint megemelkedik és a tünetek enyhülnek, javasolt egy szelet kenyér, kevés gyümölcs, cukrozott tej vagy joghurt elfogyasztása annak érdekében, hogy a következő étkezésig ne essen le a vércukorszint.

Ha a vércukorszint tartósan alacsony marad, haladéktalanul fel kell keresni a kezelőorvost!

 

Ha a fentebb leírt tünetekhez cukorbetegség nem társul, előfordulhat, hogy a nem megfelelő étkezési szokások okozzák a problémát. A kiegyensúlyozott, friss zöldségekben és gyümölcsökben gazdag étrend követése elősegítheti a panaszok mérséklődését. További információkért a háziorvos vagy dietetikus szakember felkeresése javasolt.

 

Mikor forduljon orvoshoz?

A fenti tünetegyüttes jelentkezésekor, ha diagnosztizált cukorbetegről van szó, vagy az alacsony vércukorszint a tünetek alapján valószínűsíthető (pl. az illető személy régen evett, vagy kihagyott egy-két étkezést), és cukortartalmú étel vagy ital fogyasztását követően az alacsony vércukorszint tünetei nem múlnak el, esetleg súlyosbodnak, hívja a 112-t és kérjen mentőt!

 

Fontos! Ájult, magatehetetlen betegnek nem szabad cukros italt vagy ételt adni, mert fennállhat a félrenyelés veszélye.

 

Ismert cukorbetegség esetén, amennyiben rendszeresen hipoglikémiás tünetek jelentkeznek, tájékoztatni kell a kezelőorvost, aki szükség esetén módosítja a gyógyszerbeállítást, és javaslatot tesz az életmódváltást illetően.

 

Ha nem szerepel cukorbetegség a kórelőzményben, de valaki többször tapasztalja az alacsony vércukorszint fentebb sorolt jeleit, javasolt a kivizsgálás a háttérben álló okok felderítése érdekében. A háziorvos gondoskodni fog a szükséges vizsgálatok elrendeléséről vagy szakrendelésre történő beutalásról.

 

A hipoglikémia lehetséges okai

Az alacsony vércukorszint ritkán fordul elő cukorbetegség megléte nélkül. Kialakulása hátterében leggyakrabban a cukorbetegség kezelése során alkalmazott inzulin, illetve egyéb vércukorcsökkentő szerek túladagolása, vagy a szokásos dózisú inzulin beadása mellett a megszokott étrendjétől való eltérés (pl. kevesebb étel elfogyasztása) állhat, illetve hipoglikémiás rosszullétet okozhat az is, ha fokozott testmozgás végzésével párhuzamosan a beteg nem csökkenti az inzulinadagját.

 

Fentieken túl bizonyos evészavarok következményeként szintén felborulhat a szervezet cukorháztartása. Ritkább esetekben a hipoglikémia felvetheti tumoros megbetegedés gyanúját, a hasnyálmirigy daganatos elváltozásai is okozhatnak hipoglikémiát. Az ún. inzulinóma esetén túlzott mértékű inzulintermelés történik a szervezetben, ami a vércukorszint csökkenését okozza.

 

Továbbá hipoglikémiás tüneteket okozhatnak a cukorháztartást befolyásoló hormonok termelődését érintő betegségek, a túlzott alkoholfogyasztás vagy veseelégtelenségben szenvedő betegeknél bizonyos gyógyszerek szedése is.

 

A hipoglikémia szövődményei

Az alacsony vércukorszint okozta rosszullétben gyengeség, szédülés jelentkezhet, ami növeli a balesetek és a sérülések kockázatát.

 

Amennyiben a vércukorszint nem normalizálódik (pl. táplálékbevitellel), a tünetek súlyosbodhatnak, görcsroham, ájulás és kóma léphet fel, és ez az állapot akár a beteg halálához is vezethet.

 

Ezért ismétlődő hipoglikémiás rosszullétek esetén mielőbb orvoshoz kell fordulni a háttérben álló okok kivizsgálása, illetve ismert cukorbetegség esetén a gyógyszeres kezelés esetleges módosítása érdekében.

 

A hipoglikémia diagnosztizálása

Vércukorszintmérő használatával gyorsan és egyértelműen diagnosztizálható az alacsony vércukorszint, illetve követhető annak rendeződése. Emellett a tünetek alapján is következtetni lehet az alacsony vércukorszintre. Ezért fontos, hogy a cukorbetegséggel élők és környezetük tisztában legyenek a figyelmeztető jelekkel, meg tudják előzni azok kialakulását, illetve megfelelő segítséget kérjenek, még mielőtt súlyosabb tünetek jelentkeznek.

 

Lásd még: Vércukorszint-vizsgálatok

 

A hipoglikémia kezelése

Súlyos hipoglikémia esetén sürgősségi ellátás keretében infúzió formájában juttatnak glükózt a beteg szervezetébe. A súlyos hipoglikémia elsődleges ellátását követően kórházi kezelésre van szükség, mivel az alacsony vércukorszint 48-72 órán belül újból jelentkezhet. Megelőzése érdekében a glükóz további infúziós adagolására és a vércukorszint rendszeres ellenőrzésére van szükség.

 

Az alacsony vércukorszint okozta rosszullétek megelőzésének és kezelésének alapja a vércukorszint normalizálása, melynek elérése érdekében a kezelőorvos (háziorvos, belgyógyász, diabetológus szakorvos) a gyógyszeres kezelés módosítását javasolhatja. Emellett rendkívól fontos, hogy az inzulin adagolása az előírásoknak megfelelően, az étekzésekkel és testmozágssal összehangoltan történjen.

 

A hipoglikémia megelőzése

A cukorbetegek számára rendkívül fontos a megfelelően beállított gyógyszeres kezelés és az ahhoz illeszkedő étrend betartása. A hipoglikémia tüneteinek ismerete és a vércukorszint rendszeres ellenőrzése elősegíti a tünetek időben történő észlelését, amelynek köszönhetően elkerülhetők a súlyosabb következmények.

 

A cukorbeteg személynek mindig legyen a keze ügyében valamilyen cukortartalmú étel vagy ital, például szőlőcukor, gyümölcslé vagy cukros üdítőital. Cukorbetegként nem szabad kihagyni étkezéseket, a szénhidrátbevitelt a kialakított étrend szerint kell végezni, mert az inzulinadagok is annak megfelelően kerülnek beállításra. A szokásosnál aktívabb sportolás, fizikai aktivitás megkezdése előtt célszerű szénhidráttartalmú ételt fogyasztani vagy módosítani az inzulinadagot (mivel a mozgás önmagában csökkenti a vércukorszintet). Alkoholfogyasztás esetén fontos a mértékletesség, a vércukorszint ellenőrzése és az étkezésre való gondos odafigyelés.

 

Általánosan elmondható, hogy kellő gondot kell fordítani az egészséges táplálkozásra és a kiegyensúlyozott étrendre. Mindenki, de különösen a gyermekek számára fontos a reggeli és a napi többszöri, kisebb adagokban történő étkezés.

KULCSSZAVAK
vércukor  |   vércukorszint  |   alacsony vércukorszint  |   hipoglikémia  |   hypoglykaemia  |   cukorbetegség  |   glükóz  |   szénhidrát
1812 nagy gomb

KOLLÉGÁINK SEGÍTENEK

Hívja az EGÉSZSÉGVONALAT!

EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNERÜNK

bm

 

sz2020 also infoblokk

Mentés
Sütik testreszabása
A többi weblaphoz hasonlóan mi is sütiket használunk a weblap teljesítményének fokozására, amennyiben ezeket visszautasítja az oldal működése bizonytalanná válhat!
Mindent elfogad
Mindent visszautasít
További információk
Analytics
Az adatok elemzésére használt eszközök egy webhely hatékonyságának mérésére és működésének megértésére.
Google Analytics
Elfogad
Visszautasít